Θεοδώρα Τζάκρη μαζί με 13 ακόμα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: «Με Ερώτησή τους στη Βουλή ρωτούν να μάθουν για το πρόβλημα στέγασης του ελληνικού σχολείου “Αριστοτέλης” του Μονάχου»
Η μεγαλύτερη σχολική μονάδα εκτός Ελλάδας, το σχολείο «Αριστοτέλης» στο Μόναχο,
που καταλαμβάνει έκταση 5.000 τετραγωνικών μέτρων, σε κεντρική περιοχή της πόλης
και κοντά σε σταθμό του μετρό, στο οποίο στεγάζονται νηπιαγωγείο, δημοτικό,
γυμνάσιο και λύκειο, καθώς και τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, με εκατοντάδες μαθητές,
αντιμετωπίζει πρόβλημα στέγασης.
Σε συνέχεια δε, της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί με την επικείμενη λήξη του
συμβολαίου ενοικίασης του σχολείου «Αριστοτέλης του Μονάχου» στις 31 Ιουλίου
2025 και το γεγονός ότι δεν υπάρχει θετική εξέλιξη με την ανανέωση του συμβολαίου
(από 1η Αυγούστου 2025 και μετά), η Βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη μαζί με 13 βουλευτές κατέθεσαν Ερώτηση προς τον
Υπουργό Παιδείας με την οποία τον ρωτούν:
(1) Τι μέτρα προτίθεται να λάβει, προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη,
εύρυθμη και δημόσια λειτουργία του σχολείου «Αριστοτέλης» στο Μόναχο;
(2) Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει, συνολικά, χρονίζοντα προβλήματα της
ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό, όπως των συνθήκων σπουδών, των
σχολικών υποδομών, της επαρκούς και έγκαιρης στελέχωσης με εκπαιδευτικούς,
που θα διαβιούν αξιοπρεπώς και της, συχνά, εξαιρετικά ανομοιογενούς
σύνθεσης των τάξεων στα σχολεία;
(3) Τι μέτρα προτίθεται να λάβει σε σχέση με την εφαρμογή των ωρολογίων
προγραμμάτων στις σχολικές μονάδες, βάσει των τοπικών ιδιαιτεροτήτων και
για την οργάνωση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών κατά την τοποθέτησή
τους, αλλά και με την ενεργοποίηση της δυνατότητας συνεχούς παιδαγωγικής
υποστήριξής τους;
Αναλυτικά η Ερώτηση:
2
«
Αθήνα, 24/05/2024
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Το πρόβλημα της στέγασης του σχολείου «Αριστοτέλης» στο Μόναχο
Η μεγαλύτερη σχολική μονάδα εκτός Ελλάδας, το σχολείο «Αριστοτέλης» στο
Μόναχο, που καταλαμβάνει έκταση 5.000 τετραγωνικών μέτρων, σε κεντρική
περιοχή της πόλης και κοντά σε σταθμό του μετρό, στο οποίο στεγάζονται
νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, καθώς και τμήματα Ελληνικής
Γλώσσας, με εκατοντάδες μαθητές, αντιμετωπίζει πρόβλημα στέγασης.
Το πρόβλημα ανέκυψε επειδή το συμβόλαιο ενοικίασης του σχολείου λήγει στις
31 Ιουλίου 2025 και η προθεσμία ανανέωσης του συμβολαίου (από 1η Αυγούστου
2025), που ζήτησε ο ιδιοκτήτης του κτιρίου, ολοκληρώθηκε στις 18 Δεκεμβρίου
2023. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, που ο ιδιοκτήτης ζήτησε αύξηση του ενοικίου
κατά 50% από 1ης Ιανουαρίου 2024, επικαλούμενος ότι πρόκειται για μια
προσαρμογή στα δεδομένα της σημερινής αγοράς ενοικίων στο Μόναχο, καθώς
από το 2021 δεν έχει υπάρξει αναπροσαρμογή στο μίσθωμα.
Δεδομένου μάλιστα, ότι το Μόναχο είναι η πόλη με τα ακριβότερα ενοίκια στη
Γερμανία και με μεγάλο πρόβλημα στέγασης, κυρίως σε ότι αφορά στα σχολικά
κτίρια, από τις αρχές Δεκεμβρίου, επισκέφθηκαν για να δουν το κτίριο στελέχη
από 30 γερμανικά σχολεία, ώστε να υπογράψουν συμβόλαιο με τον ιδιοκτήτη από
την 1η Αυγούστου 2025.
Δοθέντος του γεγονότος ότι στο Μόναχο και στα περίχωρά του έχουν κλείσει ήδη
3 ελληνικά σχολεία, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου
«Αριστοτέλης», με παραστάσεις διαμαρτυρίας στο ελληνικό προξενείο Μονάχου
ζήτησε από το Υπουργείο Παιδείας μακροπρόθεσμη μίσθωση (δεκαετίας) του
κτιρίου. Επισημαίνοντας μάλιστα, ότι μέρος του μισθώματος, αλλά και γενικά των
εξόδων της ελληνικής εκπαίδευσης στο Μόναχο τα καταβάλλει η βαυαρική
διοίκηση (σε κανένα άλλο κρατίδιο της Γερμανίας δεν συμβαίνει αυτό), πράγμα
που σημαίνει ότι αυτομάτως το ποσό που πρέπει να καταβάλλει το ελληνικό
δημόσιο είναι μειωμένο.
Σύμφωνα με τον κ. Κατσαρό, Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, οι αντιδράσεις
3
κρίνονται ως «υπερβολικές» και αποδίδονται σε «παραπληροφόρηση», δεδομένου
ότι «το Υπουργείο Παιδείας μεριμνά για την ελληνόφωνη παιδεία στο εξωτερικό,
ενώ για το συγκεκριμένο σχολείο, αποκλείεται κάθε ενδεχόμενο κλεισίματός
του».Ο κ. Κατσαρός ανέφερε ότι «έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τον
ιδιοκτήτη και έχει οριστεί νομικός εκπρόσωπος της Ελλάδας», ευελπιστώντας πως
οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2024» και «θα
επιτευχθεί μία τιμή, η οποία θα είναι πολύ πιο συμφέρουσα για το ελληνικό
δημόσιο».
Επειδή το άρθρο 108 του ελληνικού Συντάγματος ορίζει ότι: «Το Κράτος μεριμνά
για τη ζωή του απόδημου ελληνισμού και τη διατήρηση των δεσμών του με τη
μητέρα Πατρίδα. Επίσης μεριμνά για την παιδεία και την κοινωνική και
επαγγελματική προαγωγή των Ελλήνων που εργάζονται έξω από την επικράτεια».
Επειδή η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό συνιστά, διαχρονικά, τον
κύριο φορέα ενίσχυσης της ελληνικής ταυτότητας των ομογενών μας και δεν
αφορά μόνο στη διατήρηση των πνευματικών και κοινωνικών δεσμών τους με την
Ελλάδα, αλλά συμβάλει στην ενίσχυση της πολυπολιτισμικότητας, της
πολυγνωσίας και της διεύρυνσης των πνευματικών οριζόντων τους, ώστε να
διασφαλίζεται η ομαλή ένταξή τους στις κοινωνίες στις οποίες διαβιούν.
Επειδή οι συλλογικοί φορείς των γονιών, των μαθητών και των εκπαιδευτικών
αναδεικνύουν συνεχώςτα προβλήματα που ταλανίζουν την ελληνόγλωσση
εκπαίδευση στο εξωτερικό, μέσα από τις παρεμβάσεις, τα διαβήματα και τις
κινητοποιήσεις τους.
Επειδή τα προβλήματα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, και
ιδιαίτερα στην Ευρώπη, εξελίσσονται σε υπόθεση που η κυβέρνηση δεν φαίνεται
ικανή ή πρόθυμη να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά, διαμορφώνοντας έτσι τις
προϋποθέσεις για την «ιδιωτικοποίηση» της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο
εξωτερικό.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει, προκειμένου να διασφαλιστεί η
απρόσκοπτη, εύρυθμη και δημόσια λειτουργία του σχολείου «Αριστοτέλης» στο
Μόναχο;
2. Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει, συνολικά, χρονίζοντα προβλήματα της
ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό, όπως των συνθηκών σπουδών, των
σχολικών υποδομών, της επαρκούς και έγκαιρης στελέχωσης με εκπαιδευτικούς,
που θα διαβιούν αξιοπρεπώςκαι της, συχνά, εξαιρετικά ανομοιογενούς σύνθεσης
των τάξεων στα σχολεία;
3. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει σε σχέση με την εφαρμογή των ωρολογίων
προγραμμάτων στις σχολικές μονάδες, βάσει των τοπικών ιδιαιτεροτήτων και για
την οργάνωση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών κατά την τοποθέτησή τους,
4
αλλά και με την ενεργοποίηση της δυνατότητας συνεχούς παιδαγωγικής
υποστήριξής τους;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Τζάκρη Θεοδώρα
Αποστολάκης Ευάγγελος
Δούρου Ρένα
Ηλιόπουλος Όθων
Θρασκιά Ράνια
Καλαματιανός Διονύσης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαηλιού Γιώργος
Πούλου Γιώτα
Σαρακιώτης Ιωάννης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος»