Πολιτική

Ερώτηση στη Βουλή για το εθνικό θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο

48Προβολές

Θεοδώρα Τζάκρη και Βουλευτές Κινήματος Δημοκρατίας: «Το Ευρωπαϊκό
Δικαστήριο καταδίκασε τη χώρα επειδή δεν έχει θεσπίσει το εθνικό θαλάσσιο

χωροταξικό σχέδιο»

Στις 27 Φεβρουαρίου 2025, το ένατο τμήμα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου
καταδίκασε τη χώρα επειδή δεν θέσπισε μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021 το εθνικό
θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο. Επειδή, η μη θεσμοθέτηση εγκεκριμένου εθνικού
θαλάσσιου χωροταξικού σχεδίου πέρα από την καταδίκη της χώρας,
-υπονομεύει την ολοκληρωμένη διαχείριση των θαλάσσιων περιοχών και την
προστασία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων,
-δημιουργεί νομική αβεβαιότητα για επενδύσεις ή δραστηριότητες που λαμβάνουν
χώρα στις ελληνικές θάλασσες (υδατοκαλλιέργειες, ρότες ναυσιπλοΐας, λιμένες,
τουριστικές υποδομές, θαλάσσιες ανεμογεννήτριες, πόντιση του καλωδίου του
ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική σύνδεση Ελλάδας- Κύπρου κλπ.) και
-αποτελεί μία πολύ επικίνδυνη κατάσταση στα εθνικά θέματα,
οι Βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας κκ Θεοδώρα Τζάκρη, Αλέξανδρος
Αυλωνίτης, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου, Δρ. Μιχαήλ Χουρδάκης και
Ραλλία Χρηστίδου κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και
Ενέργειας με την οποία ζητούν απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:
1. Γιατί δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, ο
οποίος σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ έπρεπε να έχει
ολοκληρωθεί μέχρι την 31 η Μαρτίου 2021, με αποτέλεσμα να καταδικαστεί η
χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο;
2. Μήπως η μη δημοσίευση του Θαλάσσιου Χωροταξικού συναρτάται με την
γνωστή στρατηγική αποτροπής και ήρεμων νερών που επιδιώκει η
κυβέρνηση, με κόστος όμως την απώλεια άσκησης εθνικής κυριαρχίας;
3. Αν αληθεύει ο ισχυρισμός που εξέφρασε ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών
και ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ, Χρήστος Ροζάκης, ότι  η Ελλάδα είναι
πλέον υποχρεωμένη «να παίρνει άδεια» από τη γείτονα ακόμη και για
απολύτως νόμιμες ενέργειες που συνάδουν με το διεθνές δίκαιο και ότι
απεμπόλησε κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο προς την Τουρκία, ζητώντας
την άδεια της Άγκυρας για την πόντιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ σε Κρήτη
και Κάσο;

2
4. Αν αληθεύει ότι η κυβέρνηση υπέκυψε στους τουρκικούς εκβιασμούς και
σταμάτησε την πόντιση του καλωδίου, που έχει μεγάλη σημασία και στο
ενεργειακό, αλλά και στο γεωπολιτικό επίπεδο;
5. Αν αληθεύει το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν πλήρωσε την προβλεπόμενη δόση
στη γαλλική NEXANS και για αυτό αναχώρησαν τα ερευνητικά πλοία;
6. Συμφωνεί η κυβέρνηση με το χάρτη που δημοσίευσαν οι υπηρεσίες της ΕΕ
και έχει αναρτηθεί αναφορικά με την Ελλάδα στην πλατφόρμα MSP
(Maritime Spatial Planning Platform) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
7. Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου προκειμένου να υποβληθεί το
συντομότερο δυνατόν ο εθνικός θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υποβολής του;
Αναλυτικά η Ερώτηση:
«ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Καταδίκη της Ελλάδας για μη υποβολή του Θαλάσσιου Χωροταξικού
Σχεδιασμού της»
Σύμφωνα με την οδηγία 2014/89/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 2014, περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο
χωροταξικό σχεδιασμό, τα παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ (ανάμεσα τους και η Ελλάδα)
έπρεπε να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου
2021 και να κοινοποιήσουν τα εν λόγω σχέδια στην Επιτροπή και στα άλλα
ενδιαφερόμενα κράτη μέλη, εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους. Ωστόσο, η
Ελλάδα μην έχοντας (ακόμη και σήμερα) εκπονήσει και υποβάλει το πλαίσιο για τον
θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 29 Δεκεμβρίου
του 2023 παραπέμφθηκε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Επιτροπή.
Στις 27 Φεβρουαρίου 2025 το ένατο τμήμα του Δικαστηρίου με θέμα την
«Παράβαση κράτους μέλους – Περιβάλλον – Οδηγία 2014/89/ΕΕ – Θαλάσσιος
χωροταξικός σχεδιασμός – Άρθρο 8, παράγραφος 1 – Υποχρέωση κατάρτισης
θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων – Άρθρο 14, παράγραφος 1 – Υποχρέωση
διαβίβασης αντιγράφων των θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων προς την Ευρωπαϊκή
Επιτροπή και τα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη- Υπόθεση C128/24», έχοντας
απορρίψει τα ελληνικά επιχειρήματα όπως η πολυπλοκότητα του νομοθετικού και
θεσμικού πλαισίου, οι γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, η εκτεταμένη ακτογραμμή και η
πολυνησιωτικότητα της χώρας, καθώς και οι γεωπολιτικές συνθήκες που επικρατούν
στην Ανατολική Μεσόγειο, και το γεγονός ότι χρειάζεται τρία περίπου έτη ακόμη (από
τον Ιούνιο του 2023) για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, αποφάσισε ότι η
Ελλάδα «παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από το άρθρο 8, παράγραφος 1, και
από το άρθρο 15, παράγραφος 3, καθώς και από το άρθρο 14, παράγραφος 1, της
οδηγίας 2014/89/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης
Ιουλίου 2014, περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό».
Επειδή, στην πλατφόρμα MSP (Maritime Spatial Planning Platform) της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής αναφορικά με την Ελλάδα εμφανίζονται ή περιγράφονται χάρτες που
περιλαμβάνουν θαλάσσιες ζώνες / Περιοχές Δικαιοδοσίας, σημαντικά θαλάσσια

3
οικοσυστήματα όπως προστατευόμενες περιοχές NATURA 2000, ευαίσθητες περιοχές,
θαλάσσια πάρκα κλπ καθώς και υφιστάμενες/ προτεινόμενες χρήσεις όπως περιοχές
αλιείας, ρότες ναυσιπλοΐας, λιμένες, περιοχές υδατοκαλλιεργειών, τουριστικοί κόλποι,
πιθανές περιοχές για ΑΠΕ κλπ, που όμως δεν αποτελούν ακόμη «εγκεκριμένους
επίσημους χάρτες θαλάσσιου χωροταξικού».
Επειδή, η μη θεσμοθέτηση εγκεκριμένου εθνικού θαλάσσιου χωροταξικού σχεδίου
υπονομεύει την ολοκληρωμένη διαχείριση των θαλάσσιων περιοχών και την προστασία
των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και επίσης δημιουργεί νομική αβεβαιότητα για
επενδύσεις ή δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στις ελληνικές θάλασσες
(υδατοκαλλιέργειες, ρότες ναυσιπλοΐας, λιμένες, τουριστικές υποδομές, θαλάσσιες
ανεμογεννήτριες, πόντιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική σύνδεση
Ελλάδας- Κύπρου κλπ.).
Επειδή, η μη θεσμοθέτηση εγκεκριμένου εθνικού θαλάσσιου χωροταξικού σχεδίου
αποτελεί μία πολύ επικίνδυνη τροπή στα εθνικά θέματα, για τα οποία αποκλειστικά
υπεύθυνη είναι η κυβέρνηση.
Ερωτάται ο κ Υπουργός:
8. Γιατί δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, ο
οποίος σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ έπρεπε να έχει
ολοκληρωθεί μέχρι την 31 η Μαρτίου 2021, με αποτέλεσμα να καταδικαστεί η
χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο;
9. Μήπως η μη δημοσίευση του Θαλάσσιου Χωροταξικού συναρτάται με την
γνωστή στρατηγική αποτροπής και ήρεμων νερών που επιδιώκει η κυβέρνηση,
με κόστος όμως την απώλεια άσκησης εθνικής κυριαρχίας;
10. Αληθεύει ο ισχυρισμός που εξέφρασε ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών και
ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ, Χρήστος Ροζάκης, ότι  η Ελλάδα είναι πλέον
υποχρεωμένη «να παίρνει άδεια» από τη γείτονα ακόμη και για απολύτως
νόμιμες ενέργειες που συνάδουν με το διεθνές δίκαιο και ότι απεμπόλησε
κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο προς την Τουρκία, ζητώντας την άδεια της
Άγκυρας για την πόντιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ σε Κρήτη και Κάσο;
11. Αληθεύει ότι η κυβέρνηση υπέκυψε στους τουρκικούς εκβιασμούς και σταμάτησε
την πόντιση του καλωδίου, που έχει μεγάλη σημασία και στο ενεργειακό, αλλά
και στο γεωπολιτικό επίπεδο;
12. Αληθεύει το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν πλήρωσε την προβλεπόμενη δόση στη
γαλλική NEXANS και ότι αναχώρησαν τα ερευνητικά πλοία;
13. Συμφωνεί η κυβέρνηση με το χάρτη που δημοσίευσαν οι υπηρεσίες της ΕΕ έχει
αναρτηθεί αναφορικά με την Ελλάδα στην πλατφόρμα MSP (Maritime Spatial
Planning Platform) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
14. Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου προκειμένου να υποβληθεί το
συντομότερο δυνατόν ο εθνικός θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υποβολής του;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Θεοδώρα Τζάκρη
Αλέξανδρος Αυλωνίτης

4

Κυριακή Μάλαμα
Γιώτα Πούλου
Δρ. Μιχαήλ Χουρδάκης
Ραλλία Χρηστίδου

Κάντε το σχόλιο σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.