
Κατά την Ακρόαση από τα Μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, του
προτεινόμενου, κ. Βουρλιώτη, από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Φλωρίδη, για διορισμό στη θέση του
Προέδρου της Αρχής Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, η
Βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη:
Καταρχάς, υπενθύμισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε αντιταχθεί στις 6/7/2021 στη τοποθέτηση του και σήμερα
προτεινόμενου Προέδρου της Αρχής, εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο τη θεσμική και επί της αρχής
διαφωνία του στη προ διμήνου, τότε, τροποποίηση του άρθρου 47 του Ν. 4557/18, με την οποία
διευρύνθηκε το πλαίσιο επιλογής των προσώπων, τα οποία μπορούν να στελεχώσουν την Αρχή, εκτός
από τους ενεργεία δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς, με επί τιμή Δικαστές, δηλαδή
συνταξιούχους, ξεπερνώντας με τον τρόπο αυτή τη γνώμη του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου, με
αποτέλεσμα ο επικεφαλής να επιλέγεται, πλέον, μόνο από τον Υπουργό Δικαιοσύνης.
Αναφέρθηκε στην αρνητική επίδραση, που έχει η παραοικονομία στα έσοδα του κρατικού
προϋπολογισμού και ως εκ τούτου τόνισε τον σημαντικό ρόλο, που οφείλει να διαδραματίσει η Αρχή
Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης από Εγκληματικές Δραστηριότητες, στον περιορισμό, τόσο των
κρουσμάτων ξεπλύματος εσόδων από παράνομες-εγκληματικές δραστηριότητες όσο και της μεγάλης
φοροδιαφυγής. Και όλα αυτά όταν το οικονομικό έγκλημα έχει πάρει σήμερα παγκόσμιες διαστάσεις και
εμφανίζεται με διαρκώς νέες, πολύπλοκες και δύσκολα εντοπίσιμες μορφές
Στην κατεύθυνση αυτή υπογράμμισε ότι είναι κομβική η ύπαρξη εξελιγμένων Ολοκληρωμένων
Πληροφοριακών Συστημάτων (ΟΠΣ) και η ανάπτυξη διαρκών συνεργειών με αντίστοιχες υπηρεσίες σε
παγκόσμιο επίπεδο, ταυτόχρονα με την στελέχωση της Αρχής με έμπειρο και κατάλληλα εκπαιδευμένο
προσωπικό. Αντ’ αυτού, η Αρχή είναι απολύτως υποστελεχωμένη, το δε υφιστάμενο προσωπικό της,
είναι αποσπασμένο από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, κάτι που συνιστά, δυστυχώς, μια αρνητική
«πρωτοτυπία» για τη χώρα μας.
Η κα. Τζάκρη αναφέρθηκε στα ευρήματα που καταγράφονταν στην έκθεση της Αρχής το 2023 και
ειδικότερα στην απουσία επαρκούς εποπτείας και ενιαίου κανονιστικού πλαισίου, καθώς και στις
μεθόδους ξεπλύματος, μέσω Αστικών Μη Κερδοσκοπιών Εταιρειών (ΑΜΚΕ).
Τέλος, έθεσε τα μείζονος σημασίας θέματα, της προάσπισης των ελευθεριών και των δικαιωμάτων των
πολιτών, που δεν θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να παραβιάζονται, στο όνομα της λειτουργίας της
Αρχής, ιδίως σήμερα που αμφισβητούνται οι, μέχρι πρότινος, αυτονόητες αρχές του κράτους δικαίου,
της διάκρισης των λειτουργιών, της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης, της δίκαιης δίκης και της προστασίας
του τεκμηρίου αθωότητας του κάθε πολίτη
Κλείνοντας, η κα. Τζάκρη δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν συναινεί στο διορισμό του προτεινόμενου
Πρόεδρου.
2
Αναλυτικά η ομιλία της κας. Τζάκρη:
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η παραοικονομία αποτελεί μια ανοιχτή πληγή για τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και κατ’
επέκταση είναι μια ανοιχτή πληγή για το δημόσιο συμφέρον. Κατά συνέπεια είναι επιτακτική η ανάγκη να
περιοριστούν τόσο τα κρούσματα ξεπλύματος εσόδων από παράνομες/εγκληματικές δραστηριότητες όσο και
η μεγάλη φοροδιαφυγή.
Προς τούτο ο ρόλος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης από Εγκληματικές Δραστηριότητες
είναι κομβικός, κυρίως όσον αφορά στη διαβίβαση και στην ανταλλαγή πληροφοριών εμπιστευτικής φύσης
με τις αρμόδιες εισαγγελικές ή άλλες αρχές με ερευνητικές ή ελεγκτικές αρμοδιότητες, καθώς και με τις
αρμόδιες εποπτικές αρχές.
Το οικονομικό έγκλημα δεν έχει σύνορα. Η δε, αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας, έχει δημιουργήσει
σύγχρονες τεχνικές νοµιµοποίησης εσόδων από εγκληµατικές δραστηριότητες και την ανίχνευσή τους,
δύσκολα εντοπίσιμες απαιτείται η ύπαρξη εξελιγμένων Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων
(ΟΠΣ). Η αποκάλυψη μεγάλων υποθέσεων φοροδιαφυγής και μαύρου χρήματος απαιτεί συνεχείς και
εντατικούς ελέγχους σε όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες.
Επειδή η Αρχή ερευνά ένα μεγάλο αριθμό εξαιρετικά δύσκολων και ευαίσθητων υποθέσεων, έχει ανάγκη
έμπειρου και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού. Υπάρχουν υποθέσεις, που σχετίζονται με ανοίγματα
τραπεζικών λογαριασμών, με επεξεργασίες κατασχεθέντων στοιχείων και αρχείων, με κυκλώματα έκδοσης
και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, με το ηλεκτρονικό εμπορίου, με διάφορες πλατφόρμες
παραγγελιών ή διαμεσολάβησης στην παροχή υπηρεσιών διαμονής και εν γένει του ηλεκτρονικού επιχειρείν
καθώς και την απάτη στον ΦΠΑ ενδοκοινοτικών συναλλαγών. Άλλες δραστηριότητες όπως Εταιρείες
«φαντάσματα», Εταιρείες «βιτρίνες» Συναλλαγές στο Χρηματιστήριο κλπ.
Οι διωκτικές αρχές, είτε σε εθνικό είτε σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι αναγκασμένες συνεχώς να
βελτιώνουν και να εξελίσσουν τις μεθόδους καταπολέμησης του ξεπλύματος χρήματος, προκειμένου αυτό το
φαινόμενο να εξαλειφθεί. Απαραίτητη είναι η στελέχωση με ανθρώπους οι οποίοι διαθέτουν γνώσεις και
ικανότητες σχετικά με το ξέπλυμα χρήματος. Επειδή η Αρχή ερευνά ένα μεγάλο αριθμό εξαιρετικά
δύσκολων και ευαίσθητων υποθέσεων, έχει ανάγκη έμπειρου και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού.
Όμως έχουμε μια Αρχή υποστελεχωμένη. Η Αρχή θα έπρεπε να λειτουργεί με 95 άτομα [διορθώστε με αν
κάνω λάθος] και σήμερα δεν έχει ούτε τους μισούς. Επίσης είναι η μόνη Αρχή ανάμεσα στα 26 κράτη- μέλη
που δεν έχει μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό και λειτουργεί με αποσπασμένο προσωπικό από άλλες
υπηρεσίες του Δημοσίου. Ένα προσωπικό μάλιστα που πρέπει συνεχώς να εκπαιδεύεται στα «νέα εργαλεία»
κυρίως λογισμικά που αφορούν σε νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Που σημαίνει
όταν αυτό το προσωπικό θα έχει εκπαιδευτεί και θα έχει ξεκινήσει να αποδίδει πιθανά να επιστρέψει στην
οργανική του θέση ή κάπου αλλού, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αποτελεσματική λειτουργία της Αρχής.
Ακόμη, χρειάζεται η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή και τέλος η αδιάλειπτη συνεργασία σε παγκόσμιο
επίπεδο των αρμοδίων αρχών.
Στην έκθεση της Αρχής το 2023 γίνεται αναφορά στις «τρωτότητες» του συστήματος, που αφήνουν
«παραθυράκια», στην απουσία «επαρκούς εποπτείας», καθώς και ενιαίου «κανονιστικού πλαισίου» ενώ
παρουσιάζονται οι διαφορετικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για το ξέπλυμα μέσω Αστικών Μη
Κερδοσκοπιών Εταιρειών (ΑΜΚΕ).
Ωστόσο, στις σημερινές συνθήκες, όπου το κράτος δικαίου και οι αρχές της διάκρισης των λειτουργιών,
της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης, της δίκαιης δίκης και της προστασίας του τεκμηρίου αθωότητας του
κάθε πολίτη, θα έπρεπε να αποτελούν αυτονόητα κεκτημένα, το ζήτημα της καταστολής της νομιμοποίησης
εγκληματικών εσόδων, δεν θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να έρχεται σε σύγκρουση με τις ελευθερίες και
τα δικαιώματα των πολιτών.
3
Στη βάση των ανωτέρω, θα ήθελα να σας θέσω τα εξής ερωτήματα:
1. Πως προτίθεστε να ενισχύσετε την Αρχή με το αναγκαίο εξειδικευμένο προσωπικό που θα βοηθήσει στις
έρευνες της Αρχής; Πως έχει επηρεάσει την αποτελεσματική λειτουργία της Αρχής η στελέχωσή της με
αποσπασμένο προσωπικό;
2. Διαθέτει η Αρχή σας τέτοια ΟΠΣ, που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και αν όχι,
υπάρχει ένας σχετικός προγραμματισμός για την απόκτησή τους; Μπορεί σήμερα το στελεχιακό δυναμικό
της Αρχής να χρησιμοποιήσει τέτοια συστήματα;
3. Ποια είναι η αναλογία των υποθέσεων που ερευνώνται σε σχέση με αυτές που ολοκληρώνονται;
4. Πώς προτίθεστε ως Αρχή να διασφαλίσετε, παράλληλα με το έργο σας, τις ελευθερίες και τα δικαιώματα
των πολιτών;
5. Θα μπορέσει η Αρχή με τα σημερινά δεδομένα να ανταποκριθεί σε επίπεδο στελέχωσης και
υλικοτεχνικής υποδομής, στα νέα δεδομένα, που θα εισάγει η δέσμη των νέων κανόνων του Ευρωπαϊκού
Συμβουλίου;
Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι αν δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο κώλυμα και για λόγους διαφάνειας
καλό θα ήταν να αναρτάτε τις ετήσιες εκθέσεις στον ιστότοπο της Αρχής [η τελευταία αναρτημένη έκθεση
ήταν το 2018].