Πολιτική

Θεοδώρα Τζάκρη για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο: «Κάποιες καλές ρυθμίσεις πίσω από τις οποίες κρύβονται οι πραγματικές κακές προθέσεις της κυβέρνησης» Τι είναι τελικά ο κ. Σαμαράς για την ΝΔ; Ένας τελειωμένος ακροδεξιός που απολαμβάνει ασυλίας, ένας ισχυρογνώμων απόμαχος, ή μήπως είναι ένας χρήσιμος ενεργός συμπαίκτης;

73Προβολές

Η Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Πέλλας κ. Θεοδώρα Τζάκρη,
κατά την τοποθέτησή της στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου επί του σχεδίου νόμου
του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την «Αναμόρφωση
επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας,
συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των
εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις»,
αναφέρθηκε αρχικά στην υποκρισία της κυβέρνησης και στον υποκριτικό
ιδεολογικό και πολιτικό ρόλο του κ. Σαμαρά, ο οποίος διεκδικεί ρόλο «σύγχρονου
Ίωνα Δραγούμη», αλλά αντιμετωπίζει πολιτικά με τελείως διαφορετικό τρόπο τα
σχετικώς ανώδυνα, από τα αληθώς επώδυνα. Έτσι είναι «σκληρός» για θέματα
όπως τα Πρωτόκολλα των Πρεσπών, το γάμο και την τεκνοθεσία ομοφύλων και την
πρόσφατη ρύθμιση Καιρίδη για τους μετανάστες, αλλά πολιτικώς παραμένει
ευένδοτος με τα ελληνοτουρκικά και «τους τεμενάδες» Γεραπετρίτη, την
παραβίαση βασικών ελευθεριών από το παρακράτος, όπως στην υπόθεση των
υποκλοπών και την αδιαμαρτύρητη εκχώρηση της κυβέρνησης στην λεγομένη «Νέα
Σημιτοποταμία».
Αναφορικά με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, η κ. Τζάκρη σημείωσε ότι δεν
πρόκειται για μεταρρύθμιση αλλά για νομοθέτηση των επιδοματικών πολιτικών
της κυβέρνησης που ναι μεν έχουν κάποια αξία, ωστόσο αποτελούν προσωρινές
παρεμβάσεις και μια πολιτική πρόνοιας «α λα καρτ» που δεν ταιριάζει σε μια
ευνομούμενη Πολιτεία.
Ωστόσο, πίσω από όλα αυτά επέρχονται αλλαγές στην ασφαλιστική νομοθεσία εις
βάρος των ασφαλιστικών ταμείων, μεταξύ άλλων, με την περαιτέρω
«ιδιωτικοποίηση» του δευτέρου πυλώνα της ασφάλισης με την προώθηση των
Ομαδικών Ασφαλιστικών Συμβολαίων (ΟΑΣ), αυξάνεται η φορολογική
επιβάρυνση των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης ΤΕΑ, καταργείται το
αυτοδιοίκητο και η υποχρεωτικότητα των Ταμείων Αλληλοβοήθειας κλπ.

2
Παράλληλα καμία συζήτηση δεν γίνεται για την προεκλογική δέσμευση της ΝΔ
για κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων καθώς και της
προσωπικής διαφοράς με παράλληλη θεσμοθέτηση του ΕΚΑΣ και της 13ης
σύνταξης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Τζάκρη:

«Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι της κυβερνητικής πλειοψηφίας
Το ερώτημα που σας κατατρέχει σήμερα είναι αν ο κ Σαμαράς είναι εντέλει o δεξιός
πλαγιοφύλακας στην ομάδα σας ή αντιθέτως είναι αυτός που σας πλαγιοκοπεί
αλύπητα από τα δεξιά σας; Θα φανεί αυτό από το αν θα διεκδικήσει την ελευθερία
γνώμης μόνο για τον ίδιο ή αν θα επιμείνει και κάποιος εκ των υποστηρικτών του.
Κάποιος δηλαδή εξ όσων δεν αναγνωρίζει δικαίωμα απόκλισης από την κομματική
γραμμή ο χωροφύλαξ της κεντροδεξιάς ΝΔ κ Άδωνις Γεωργιάδης, οποία ειρωνεία …
Ο κ Σαμαράς έχει ανοίξει VENTALIA θεμάτων διεκδικώντας ιδεολογικό και πολιτικό
ρόλο σύγχρονου Ίωνα Δραγούμη. Χαρακτηριστική τούτου υπήρξε η ομιλία του προ
έτους στο ομώνυμο ίδρυμα. Πέραν όμως της ρητορικής αντιμετωπίζει διαχρονικά
με τελείως διαφορετικό πολιτικό τρόπο τα σχετικώς ανώδυνα από τα αληθώς
επώδυνα Στην κατηγορία όπου καταγράφεται ως «σκληρός» ανήκουν κυρίως τα:
1. Πρωτόκολλα των Πρεσπών
2. Γάμος ομοφύλων και η τεκνοθεσία
3. Αλλά κι η πρόσφατη ρύθμιση Καιρίδη για τους μετανάστες
Υπάρχουν όμως και θέματα στα οποία ενώ διακηρυκτικά είναι ανένδοτος ωστόσο
πολιτικώς παραμένει ευένδοτος. Τέτοια πολύ πιο δύσκολα θέματα που αποφεύγει
να τα αγγίξει με πρωτοβουλίες είναι:
4. Ελληνοτουρκικά όπως ήρθαν στην επικαιρότητα από τον τεμενά
Γεραπετρίτη.
5. Η παραβίαση βασικών ελευθεριών από το παρακράτος όπως στην υπόθεση
των υποκλοπών
6. Η εκχώρηση της κυβέρνησης στην λεγομένη Νέα Σημιτοποταμία με υποταγή
αδιαμαρτύρητη της ‘λαϊκής’ δεξιάς, έτσι ώστε να δομείται το 41%
Είναι λοιπόν για σας ο κ Σαμαράς ένας τελειωμένος ακροδεξιός που απολαμβάνει
ασυλίας; Είναι ένας Ισχυρογνώμων απόμαχος; Ή μήπως είναι ένας χρήσιμος
ενεργός συμπαίκτης;
Το κυβερνητικό μομέντουμ έτσι κι αλλιώς καθιστά επίκαιρη την ρήση Αβέρωφ για το
‘μαντρί’. Επίσης εμποδίζει κι η ζώσα ανάμνηση της ΠΟΛΑΝ οπότε δεν εγκυμνονείται
άμεσα καμία ‘ΝΕΑ ΔΕΞΙΑ’ κατά συμμετρία προς την ‘ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ’
Πόσο θα συνεχίζει όμως να αθροίζει με την βοήθεια του, ο κ Μητσοτάκης τους
κερδισμένους και τους χαμένους της παγκοσμιοποίησης;

3
Την ευωχία των αθηναϊκών προαστίων και των τουριστικών περιοχών τους όπου
κατοικοεδρεύει η σημερινή πολιτική ηγεμονία δυσκολεύεται εμφανώς να την
ακολουθήσει πολιτικά η Ελλάδα της υπαίθρου, των καθημαγμένων μεθοριακών
περιοχών, τα στρώματα μικρομεσαίων νοικοκυραίων που φτωχοποιούνται κι άλλοι
πολλοί εκ της παραδοσιακής πελατείας της λαϊκής δεξιάς. Η περιφέρεια από όπου
προέρχομαι, η Κεντρική Μακεδονία, είναι προάγγελος αυτού που σας περιγράφω.
Με την έννοια αυτή στην σημερινή αναμέτρηση Καιρίδη -Σαμαρά με διαιτητή τον κ
Γεωργιάδη μπορεί κάποιοι από σας να χασκογελούν αλλά για πόσο;
Μετά από αυτή την εισαγωγή μου είναι σαφές ότι η τοποθέτηση μου για την
συγκεκριμένη ρύθμιση πέραν της οικονομικής της σημασίας υποκρύπτει και
πολιτική. Όχι όμως την απλοϊκή πολιτική γεωγραφία περί κεντροδεξιών/ακροδεξιών
μιας κι η ζωή είναι συνήθως πιο πολύπλοκη από τα κουτάκια. Ευτυχώς γιατί αλλιώς
θα έπρεπε να νιώσω κάποια γειτνίαση με τον κ Μητσοτάκη και δεν την νιώθω
ουδόλως!
Στο νομοσχέδιο τώρα
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές
Πραγματικά αδυνατώ να θυμηθώ πόσα ασφαλιστικά νομοσχέδια ψηφίστηκαν τα
τελευταία χρόνια που «βαπτίστηκαν μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις» με τις οποίες
αντί να λυθούν τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο και ένα πολύ μεγάλο
αριθμό συμπολιτών μας της τρίτης ηλικίας, επιβλήθηκαν τελικά τεράστιες περικοπές
στις συντάξεις και υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των συνταξιούχων. Όπως και το
παρόν που στην ουσία περιλαμβάνει επιδοματικές πολιτικές της κυβέρνησης που
ναι μεν έχουν κάποια αξία, ωστόσο αποτελούν προσωρινές παρεμβάσεις και μια
πολιτική πρόνοιας «α λα καρτ» που δεν ταιριάζει σε μια ευνομούμενη Πολιτεία.
Στο νέο αυτό νομοσχέδιο [όπως λέτε] εντάσσονται κατά τρόπο συνεκτικό οι ειδικές
διατάξεις για τη λειτουργία των 27 ΤΕΑ [Εθνικά Επαγγελματικά Ταμεία]που
λειτουργούν σήμερα στη χώρα και παρέχουν υπηρεσίες επαγγελματικής ασφάλισης
σε 65.000 εργαζόμενους, μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες. Επίσης
εντάσσονται κατά τρόπο συνεκτικό και οι σχετικές ενωσιακές ρυθμίσεις της Οδηγίας
2341 του 2016. Που μάλλον δεν είχαν ενταχθεί συνεκτικά το 2020 με το νόμο 4680.
Και έρχεστε σήμερα με το άρθρο 111 και με μια φράση «Ορίζονται οι
καταργούμενες διατάξεις της Ενότητας Α’» χωρίς να εξηγείτε το γιατί να
καταργήσετε το νόμο 4680 με τον οποίο ενσωματώσατε το 2020 την Οδηγία
2341/16 και την οποία ξανά ενσωματώνετε σήμερα.
Αυτό δεν το είχαμε ξαναδεί! Να ενσωματώνουμε δηλαδή με νόμο μία κοινοτική
οδηγία και λίγα χρόνια παρακάτω να την ξαναενσωματώνουμε- καταργώντας τον
προηγούμενο νόμο.
Τι συμβαίνει;
Ακόμη ένα ζήτημα κακής νομοθέτησης του επιτελικού κράτους σας;

4
Γιατί ενσωματώνετε την Οδηγία 2341/2016 στο εθνικό δίκαιο δυο φορές; Αυτό θα
κάνουμε δηλαδή τώρα; Θα ψηφίζουμε ένα νόμο και μετά από ένα ή δυο ή τρία
χρόνια θα τον αλλάζουμε;
Κρυπτόμενοι δε, πίσω από την ενσωμάτωση της Οδηγίας επέρχονται σημαντικές
αλλαγές στην λειτουργία των ΤΕΑ:
Που προωθούν την περαιτέρω «ιδιωτικοποίηση» του δευτέρου πυλώνα,
εισάγοντας για πρώτη φορά τα Ομαδικά Συνταξιοδοτικά Συμβολαία (ΟΑΣ), τα οποία
έμμεσα υποστηρίζονται αφού εξαιρούνται από όλες τις απαιτήσεις που
επιβάλλονται στα ΤΕΑ.
Ταυτόχρονα επιβάλλεται φορολογική εξομοίωση των ΤΕΑ με τα ΟΑΣ. Με
βαρύτατους φορολογικούς συντελεστές για τα πρώτα 15 έτη ασφάλισης που
καθιστούν ασύμφορη την επαγγελματική ασφάλιση για  εργαζόμενους των ηλικιών
45-50 ετών με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
Από τη μία δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης πολύ-εργοδοτικών ΤΕΑ και από την άλλη
αποθαρρύνονται φορολογικά εκείνοι (οι σημερινοί 45άρηδες με χαμηλά και μεσαία
εισοδήματα) να ασφαλιστούν σε αυτά. Έτσι δίνεται κίνητρο στους εργοδότες να
επιλέξουν τα ΟΑΣ.
Δημιουργούνται έτσι «δια της πλαγίας οδού» δύο διαφορετικά ρυθμιστικά
πλαίσια: ένα «κανονικό» που υπαγορεύεται από τις κοινοτικές οδηγίες και το οποίο
επιβάλλεται στα ΤΕΑ και ένα «άλλο» το οποίο παρακάμπτει τις κοινοτικές οδηγίες
που εφαρμόζονται σε όλη την Ευρώπη και «χαρίζεται» στους εργοδότες που
επιλέγουν τα ΟΑΣ.
Μεταφέρετε τις αρμοδιότητες για την εποπτεία των ΤΕΑ στην Τράπεζα της
Ελλάδος, καταργώντας το ισχύον σύστημα της τριμερούς εποπτείας των φορέων
αυτών (Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Εθνική Αναλογιστική Αρχή
και Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς). Το νομοσχέδιο στερεί δηλαδή από το Κράτος (ή το
κράτος απεμπολεί) τον έλεγχο της λειτουργίας του 2ου πυλώνα κοινωνικής
ασφάλισης που διαχειρίζεται τις εισφορές των εργαζομένων και εργοδοτών.
Φέρνετε αλλαγές και στα Ταμεία Αλληλοβοήθειας, αίροντας την υποχρεωτικότητα
και το αυτοδιοίκητο οδηγώντας τα με μαθηματικό τρόπο στο να μην μπορούν να
παραμείνουν βιώσιμα. Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση του ΤΑΥΦΕ [Ταμείο
Επαγγελματικής Ασφάλισης Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών], με τους 28.000
ασφαλισμένους που κάνει λόγο για «αυθαιρεσία του Υπουργείου Εργασίας».
Όσον αφορά στην αναμόρφωση της ασφαλιστικής νομοθεσίας, σίγουρα υπάρχουν
κάποιες θετικές ρυθμίσεις. Αλλά αυτή είναι και η τακτική της κυβέρνησης πίσω από
κάποιες καλές ρυθμίσεις [Ασφάλιση φοιτητών κατά την πρακτική άσκηση, Θέσπιση
ειδικής παροχής προστασίας της μητρότητας για ελεύθερες επαγγελματίες,
αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες, Σύνταξη λόγω θανάτου σε προστατευόμενα
δικαιοδόχα τέκνα] επιχειρεί να κρύψει τις κακές προθέσεις της:
Η εργασία μετά τα 67έτη μπορεί να επιβάλλεται επειδή οι συνταξιούχοι
αναγκάζονται να δουλέψουν λόγω των χαμηλών εισοδημάτων τους, της ακρίβειας
και των εξοντωτικών πολιτικών της Κυβέρνησης. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε
πως η διάταξη αυτή «ανοίγει» ζητήματα για την υγεία και την ασφάλεια των

5
εργαζομένων και δημιουργεί αλυσιδωτά προβλήματα που έχουν να κάνουν με την
ανεργία και ειδικότερα των νέων. Τη στιγμή μάλιστα που το ποσοστό της ανεργίας
επηρεάζει μακροπρόθεσμα και το ξεπάγωμα ή μη των τριετιών.
Ακόμη και η αύξηση του ορίου των οφειλών για να λάβει κάποιος σύνταξη από τις
20.000 στις 30.000 €, που θα μπορούσε να είναι μια θετική διάταξη, στην πράξη
ακυρώνεται από τις πάρα πολλές προϋποθέσεις που βάζετε και επί της ουσίας
καταλήγετε να μιλάμε για περίπου 12.000 ανθρώπους.
Διαγράφετε [τελευταία στιγμή]τις ασφαλιστικές οφειλές πληγέντων από το
σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών ύψους 195.000 € περίπου και καλά
κάνετε. Παράλληλα όμως, ο πρώην Υπουργός σας ο κ. Καραμανλής «κρύβεται πίσω
από την ασυλία», επιχειρώντας μάλιστα να πείσει ότι όλες οι ευθύνες του
«σταμάτησαν» με την παραίτησή του. Και με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση απέρριψε
κάθε είδους περαιτέρω διερεύνηση του θέματος, όπως μέσω της Προανακριτικής
Επιτροπής, που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ, την οποία απορρίψατε συλλήβδην.
Κύριε Υπουργέ,
Έχουμε μια ακόμη μεταρρύθμιση που δεν αγγίζει θεσμικές μεταρρυθμίσεις. Καμία
συζήτηση για τα κρίσιμα επίδικα:
Παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης για την κατάργηση της εισφοράς
αλληλεγγύης συνταξιούχων αυτή συνεχίζει κανονικά «ως μια δεύτερη φορολογία»,
αποφέροντας έσοδα για τον e-ΕΦΚΑ ύψους περί 650 εκ. €, τα οποία στη συνέχεια
διατίθενται για τα επιδόματα που μοιράζετε. «Κανιβαλισμός των συντάξεων
δηλαδή».
Γενναία και ουσιαστική θεσμική μεταρρύθμιση θα αποτελούσε η κατάργηση της
ΕΑΣ και της προσωπικής διαφοράς και παράλληλα η θεσμοθέτηση του ΕΚΑΣ και
της 13ης σύνταξης.[Αντί όμως για τη 13η σύνταξη η κυβέρνηση δίνει ένα μικρό
επίδομα 150-200 €. Ένας συνταξιούχος των 500€, ενώ θα λάμβανε με την 13η
σύνταξη (ν.4611/2019 – κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) επιπλέον 500 € θα πάρει με τις
παρεμβάσεις της κυβέρνησης λιγότερα από το 1/3 τα φετινά Χριστούγεννα εφάπαξ.
Την ίδια ώρα οι συνταξιούχοι υφίστανται κατά τρόπο οδυνηρό τις συνέπειες της
ακρίβειας, με τα νέα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος, με τα ενοίκια να έχουν
εκτοξευθεί, με τη βενζίνη να είναι η πιο ακριβή στην Ευρώπη και τα τρόφιμα να
μετατρέπονται σε είδη πολυτελείας.
Και το κερασάκι στην τούρτα είναι ο κ.Τσακλόγλου που «ως λαγός της κυβέρνησης»
άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης από
1.1.2027, πάνω από το 67ο έτος της ηλικίας. Κάτι που μέχρι σήμερα δεν διέψευσε
ούτε ο Υπουργός! Αντί γι’ αυτό ενισχύστε τον πληθυσμό της εργάσιμης ηλικίας.»

Κάντε το σχόλιο σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.