Πολιτική

Θεοδώρα Τζάκρη: Η Κυβέρνηση δεν εγγυάται την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, οδηγώντας τον σε κλείσιμο Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν θα επιτρέψει να ξεχαστεί το έγκλημα των Τεμπών

35Προβολές

Κατά την συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας
διάταξης την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ.
Σταϊκούρα, σχετικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό
του σιδηροδρομικού τομέα, τη δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας, καθώς και το
στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων του ελληνικού σιδηροδρόμου, η Βουλευτής Πέλλας και
Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη:
Καταρχάς, αναφέρθηκε στην προκηρυχθείσα απεργία, από τα  σωματεία ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΠΕΠ
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που καταγγέλουν τα συνεχιζόμενα προβλήματα ασφάλειας, υποδομών και
εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου και στην έλλειψη βούλησης από την πολιτική ηγεσία του
υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να ανταποκριθεί άμεσα στα ζητήματα αυτά.
Επισήμανε το πόρισμα κόλαφο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την ασφάλεια των
τρένων στην Ελλάδα και για την απουσία ανάληψης ευθυνών όλων των σιδηροδρομικών φορέων.
Επιπλέον, αναφέρθηκε τόσο στην κατεπείγουσα σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Αεροπορικών
και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) προς το υπουργείο
Μεταφορών και Υποδομών, τον ΟΣΕ, την ΡΑΣ και τον ΓΑΙΟΣΕ, για σοβαρό κίνδυνο ασφαλείας στον
σιδηρόδρομο, όσο και στο έγγραφο της Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που αποφάσισε το
κλείσιμο συγκεκριμένων σιδηροδρομικών γραμμών, για λόγους ασφαλείας.
Στηλίτευσε την ανικανότητα της Κυβέρνησης, με αφορμή το σοβαρό περιστατικό με τα δύο τρένα,
που κινούνταν αντίθετα, στην ίδια γραμμή, στους Αγ. Αναργύρους, όπου για μόλις 700 μέτρα δεν
υπήρξαν νέα «Τέμπη» και για το οποίο παρενέβη ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών,
καθώς και για την πρόσκρουση, μεταξύ των σταθμών Σφενδάλης και Αφιδνών, της αμαξοστοιχίας
Χαλκίδα–Αθήνα, σε πεσμένα δέντρα, που προκάλεσαν το διεμβολισμό του θαλάμου
μηχανοδήγησης. Επ’ αυτών των περιστατικών, τα οποία ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
κ. Οικονόμου χαρακτήρισε ως επουσιώδη, έθεσε σαφή ερωτήματα προς τον κ. Υπουργό, αναφορικά
με την αδυναμία λειτουργίας των αυτομάτων συστημάτων, τη μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης και
την αδυναμία της Κυβέρνησης να εγγυηθεί ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα καταστεί ασφαλής και
εφάμιλλος των αντιστοίχων ευρωπαϊκών. Στη βάση αυτή, εξέφρασε την ευχή της να μην
ανταποκρίνονται στην αλήθεια τα δημοσιεύματα, που συνδέουν την πρόσφατη πρόταση
τοποθέτησης του κ. Τζιτζικώστα, ως ο νέου Επίτροπου Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής, ταυτόχρονα με την εκλογή της κας. Βόζενμπεργκ ως επικεφαλής της Επιτροπής
Μεταφορών στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, με την επιδίωξη της Κυβέρνησης να «θαφτεί» η τραγωδία
των Τεμπών και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αναφέρθηκε επίσης, για ακόμα μια φορά, στην αναγκαιότητα της προαστιακής σύνδεσης της
Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα μέσω Γιαννιτσών, που αποτελεί ένα έργο φιλικό προς το περιβάλλον,
που θα οδηγήσει στη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, με
ιδιαίτερα αναπτυξιακό χαρακτήρα.
Κλείνοντας, εξέφρασε την πολιτική βούληση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να σταθεί, απαρέγκλιτα, στο πλευρό
των οικογενειών των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών, μέχρι την τελική τους δικαίωση και

2

απέναντι στις κυβερνητικές προσπάθειες να «μπαζωθεί» η αλήθεια, μέσω κυρίως της διάχυσης των
ευθυνών.
Αναλυτικά η ομιλία της κ. Τζάκρη:
κ. Υπουργέ,
Η σημερινή μας συνεδρίαση έρχεται στον απόηχο της 24ωρης πανελλαδικής απεργίας, που κήρυξαν για  την
Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου, τα  σωματεία ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τα μεγάλα προβλήματα
ασφάλειας, υποδομών και εγκατάλειψης που εξακολουθεί να έχει ο σιδηρόδρομος μετά το έγκλημα των Τεμπών,
επισημαίνοντας πως δεν υπάρχει ανταπόκριση από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και
Μεταφορών.
Κύριε Υπουργέ στις 24 Απριλίου του τρέχοντος έτους και κατόπιν δικού σας αιτήματος ήρθατε στην συνεδρίαση
της Επιτροπής και μας  εκθέσατε τις ενέργειες που είχαν αναληφθεί από την Κυβέρνησή σας «με σκοπό τη
μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα» και αναφερθήκατε τότε «σε 15 παρεμβάσεις
που αποσκοπούν στην ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου». Τον Μάρτιο όμως του 2024 είχε εκδοθεί το
πόρισμα κόλαφος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την ασφάλεια των τρένων στην Ελλάδα, το
οποίο ανέφερε ότι «επί του παρόντος δεν φαίνεται να υπάρχει στην Ελλάδα φορέας που να αναλαμβάνει τη
συνολική ευθύνη για τη διασφάλιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και την ώθηση του ελληνικού
σιδηροδρομικού συστήματος και των επιπέδων ασφάλειάς του σε συνεχή βελτίωση, σε επίπεδο κράτους μέλους»,
και μιλούσε και για «μια θολή εικόνα των ευθυνών όλων των σιδηροδρομικών φορέων».
Κατόπιν, τον Ιούνιο, ο Εθνικός Οργανισμός Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας
Μεταφορών (Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) σας έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, με κατεπείγουσα σύσταση σε υπουργείο
Μεταφορών και Υποδομών, ΟΣΕ, ΡΑΣ και ΓΑΙΟΣΕ, για σοβαρό κίνδυνο ασφαλείας στον σιδηρόδρομο,
αναφέροντας, μάλιστα, ξεχωριστά τις ευθύνες, που έχουν και τις πρωτοβουλίες–μέτρα που πρέπει να
υιοθετηθούν.
Λίγες μέρες αργότερα, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), με έγγραφό της αποφάσισε το κλείσιμο
συγκεκριμένων σιδηροδρομικών γραμμών για λόγους ασφαλείας, απορρίπτοντας την αίτηση για την
επικαιροποίηση Έγκρισης Ασφαλείας του Διαχειριστή Υποδομής του ΟΣΕ, η οποία ζητήθηκε από τη ΡΑΣ και
υποβλήθηκε από τον ΟΣΕ, λόγω «ουσιωδών μεταβολών στα υποσυστήματα, υποδομής, σηματοδότησης και
ενέργειας που προκλήθηκαν από τις κακοκαιρίες DANIEL και ELIAS». Και αυτό, όταν λίγες μέρες νωρίτερα
είχε σταλεί εξώδικο του σωματείου μηχανοδηγών της Πανελλήνιας Έλξης Προσωπικού (ΠΕΠΕ) προς το
Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τη ΡΑΣ, τον ΟΣΕ και την Hellenic Train, με το οποίο έκρουαν εκ νέου
των κώδωνα του κινδύνου «για τα σοβαρά κενά ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, που θα μπορούσαν να
επιφέρουν νέα δυστυχήματα και ανθρώπινες απώλειες».
Τα πρώτα αποτελέσματα των «μεταρρυθμίσεών σας» και του «σχεδίου σας εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού
τομέα», τα είδαμε πριν λίγες μέρες, αρχικά, με το σοβαρό περιστατικό με τα δύο τρένα, που κινούνταν αντίθετα,
στην ίδια γραμμή, στους Αγ. Αναργύρους, όπου για μόλις 700 μέτρα δεν υπήρξαν νέα «Τέμπη» και για το οποίο
παρενέβη ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών. Και στην συνέχεια, με την πρόσκρουση, μεταξύ των
σταθμών Σφενδάλης και Αφιδνών, της αμαξοστοιχίας Χαλκίδα–Αθήνα, σε πεσμένα δέντρα, που προκάλεσαν το
διεμβολισμό του θαλάμου μηχανοδήγησης.
– Μπορείτε να μας πείτε κ. Υπουργέ, γιατί δεν λειτούργησαν πάλι όλα τα αυτόματα συστήματα, τα οποία
υποτίθεται έχετε αποκαταστήσει;
– Γιατί ακόμη κ. Υπουργέ – όπως παραδέχτηκε ο κ. Οικονόμου, δεν λειτουργήσε η τηλεδιοίκηση; Είναι τόσο
δύσκολο να υλοποιήσετε ένα έργο που προάγει την ασφάλεια του σιδηροδρόμου σε ένα άλλο επίπεδο;
– Μπορείτε να εγγυηθείτε ότι επιτέλους ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα καταστεί ασφαλής και εφάμιλλος των
αντιστοίχων ευρωπαικών;
Περιστατικά, τα οποία, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Οικονόμου έσπευσε να τα χαρακτηρίσει
«σοβαρά μόνο στη θεωρία, αφού στην πράξη δεν υπήρξε κίνδυνος για κανέναν». Μάλιστα, ο κ. Οικονόμου, για
το περιστατικό στους Αγ. Αναργύρους, παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση, αλλά υπάρχουν δικλείδες
ασφαλείας στο σύστημα, οι οποίες λειτούργησαν και πως λόγω των έργων στα Σεπόλια η συνεννόηση μεταξύ
των σταθμών δεν έγινε με την τηλεδιοίκηση, «αλλά οι σταθμάρχες συνεννοήθηκαν μεταξύ τους με το παλιό
σύστημα». Αναφορικά δε με το περιστατικό στις Αφίδνες, σημείωσε ότι δεν υπήρξε κανένας τραυματίας από το

3

ατύχημα με τα πεσμένα δέντρα και ότι «είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά ο σιδηρόδρομος με τα
ατέλειωτα χιλιόμετρα δικτύου». Όμως, η ασφάλεια των πολιτών δεν πρέπει να αφήνεται στην τύχη και να
εξαρτάται από τη συγκυριακή αντίδραση σε καταστροφές. Η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τον ΟΣΕ και την
κυβέρνηση, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν ουσιαστικά και έγκαιρα, σε απρόβλεπτες και μη καταστάσεις.
Και με την ευκαιρία, ας ελπίσουμε ότι δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια τα δημοσιεύματα, που συνδέουν την
πρόσφατη πρόταση τοποθέτησης του κ. Τζιτζικώστα, ως ο νέου Επίτροπου Μεταφορών και Τουρισμού της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ταυτόχρονα με την εκλογή της κας. Βόζενμπεργκ ως επικεφαλής της Επιτροπής
Μεταφορών στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, με την επιδίωξη της Κυβέρνησης να «θαφτεί» η τραγωδία των
Τεμπών και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ, σε ένα πολύ σημαντικό έργο, όχι μόνο για την περιοχή της Πέλλας αλλά και
για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, την προαστιακή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα μέσω Γιαννιτσών. Ένα
έργο που θα οδηγήσει στη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, με ιδιαίτερα
αναπτυξιακό χαρακτήρα και φιλικό προς το περιβάλλον, ένα έργο που συνιστά πραγματική μεταρρύθμιση και για
το οποίο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιδεικνύει διαχρονικά μια προκλητική
αδιαφορία.
κ. Υπουργέ,
Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, 1,5 χρόνο μετά το έγκλημα στα Τέμπη και τις διαρκείς απόπειρες να «μπαζωθεί» η
αλήθεια, επιχειρεί, όλο αυτό το διάστημα, να «ξεπλύνει» με κάθε τρόπο τις πολιτικές της ευθύνες, μέσω κυρίως
της διάχυσης των ευθυνών, ταυτόχρονα με την όψιμη και προσχηματική προσπάθειά της να δρομολογήσει τη
«μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα». Γιατί, αναμφίβολα, οι διαχρονικές
στρεβλώσεις και τα διαρθρωτικά προβλήματα του ελληνικού σιδηρόδρομου, είναι μια μικρογραφία των αιτιών
που οδήγησαν την Ελλάδα στην χρεοκοπία, δείγμα της στρεβλής ανάπτυξης της χώρας, που πηγάζει κατ’ αρχήν
από την έλλειψη οράματος για έναν διαφορετικό τρόπο λειτουργίας, συνολικά, της χώρας.
Δεν βλέπουμε καμία ειλικρινή και ουσιαστική προσπάθεια της Κυβέρνησης για τον πραγματικό εκσυγχρονισμό
του σιδηροδρομικού τομέα. Ταυτόχρονα όμως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ , δεν θα σταματήσει να θέτει διαρκώς
τεκμηριωμένα ερωτήματα για το έγκλημα των Τεμπών και θα βρίσκεται, με κάθε τρόπο, πάντα στο πλευρό των
οικογενειών, που ζητούν δικαίωση και απαντήσεις στα «γιατί» της τραγωδίας. Η Κυβέρνηση, ο
Πρωθυπουργός, οι πρώην και οι νυν υπουργοί του Μεταφορών και Υποδομών, οφείλουν να λογοδοτήσουν και
θα αναγκαστούν, στο τέλος, να το πράξουν, ανεξάρτητα αν τώρα κρύβονται, πίσω από «μεταρρυθμίσεις»,
απολογητικού, επί της ουσίας, χαρακτήρα, αντί για μια συνολική και ολοκληρωμένη πρόταση για τη δημιουργία
ενός σύγχρονου, ασφαλούς και ποιοτικού, δημοσίου σιδηροδρομικού δικτύου.

Κάντε το σχόλιο σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.