Θεοδώρα Τζάκρη: «Ο Συνήγορος του Καταναλωτή οφείλει να σταθεί κοντά στους πολίτες και απέναντι
στην αισχροκέρδεια και στα καρτέλ που σαρώνουν το εισόδημα των νοικοκυριών»
Κατά την ακρόαση από τα Μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, της κας.
Στρατινάκη για τον διορισμό της ως Συνηγόρου του Καταναλωτή, προτεινομένης από τον Υπουργό
Ανάπτυξης, κ. Θεοδωρικάκο, η Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη και Αντιπρόεδρος
της Επιτροπής, αναφέρθηκε, καταρχάς, στην ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, που
παρέδωσε, πρόσφατα, ο απερχόμενος Συνήγορος κ. Ζαγορίτης στον Πρόεδρο της Βουλής. Μιας
Έκθεσης που αναδεικνύει την ανεξέλεγκτη λειτουργία της αγοράς επί ΝΔ, εξαιτίας της κερδοσκοπίας, των
καρτέλ και της ακρίβειας που σαρώνουν το εισόδημα των νοικοκυριών και στην οποία καταγράφεται η
πολλή μεγάλη αύξηση των καταγγελιών. Μάλιστα, η ραγδαία αύξηση καταγγελιών, αφορά πέντε
κλάδους, με πρώτο τις υπηρεσίες αναψυχής, δεύτερο τα καταναλωτικά αγαθά, τρίτο τις υπηρεσίες υγείας,
τέταρτο τις τηλεπικοινωνιακές-ταχυδρομικές υπηρεσίες και πέμπτο την εκπαίδευση.
Στην συνέχεια, η κα. Τζάκρη τόνισε την ανάγκη, ο Συνήγορος του Καταναλωτή να σταθεί δίπλα στους
ευάλωτους συμπολίτες μας, εκφράζοντας με θεσμικό τρόπο τα προβλήματα και τη δυσαρέσκεια, που
καθημερινά και εντεινόμενα εκδηλώνουν, αναζητώντας και διατυπώνοντας, ταυτόχρονα, θεσμικές λύσεις
και ρεαλιστικές εναλλακτικές προτάσεις, προς τον εποπτεύοντα Υπουργό Ανάπτυξης. Γι’ αυτό απαιτείται η
επιλογή του Συνηγόρου του Καταναλωτή, να είναι ένα πρόσωπο που θα επιτελέσει με ανεξαρτησία και
αντικειμενικότητα το θεσμικό του ρόλο για την προστασία των καταναλωτών, απέναντι στις πράξεις της
κυβέρνησης που θίγουν τα συμφέροντά τους και να συμβάλλει αποτελεσματικά στην κανονική λειτουργία
του ανταγωνισμού, προς όφελος, αποκλειστικά και μόνο, των καταναλωτών.
Στη βάση αυτή και με αφορμή τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η οποία ανακοίνωσε ότι αυξήθηκε στο 3% ο
πληθωρισμός σε ετήσια βάση τον Αύγουστο, κάτι που συμβαίνει για 4ο συνεχόμενο μήνα, αποδομώντας
έτσι, πλήρως, το κυβερνητικό αφήγημα περί δήθεν μείωσης των τιμών, η κα. Τζάκρη ρώτησε την
προτεινόμενη για διορισμό ως Συνηγόρου του Καταναλωτή, πώς τοποθετείται έναντι των στοιχείων που
αποδεικνύουν την κατακρήμνιση του εισοδήματος και της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και
πώς προτίθεται να συμβάλει στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Τέλος, ζήτησε διευκρινίσεις για
τους τρόπους βελτίωσης της επιχειρησιακής ικανότητας της Αρχής, μέσω της στελεχιακής της ενίσχυσης και
για τη μεγαλύτερη εξοικείωση των πολιτών με τον θεσμό της εναλλακτικής (εξωδικαστικής) επίλυσης.
Η επιλογή της κυβέρνησης να προτείνει την κ. Στρατινάκη, μέχρι πρότινος (1.8.2024) Γενική Γραμματέα
Εργασιακών Σχέσεων, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, δεν πληροί τα εχέγγυα
της ανεξαρτησίας που απαιτεί ο θεσμικός ρόλος του Συνηγόρου του Καταναλωτή και ως εκ τούτου η
Αξιωματική Αντιπολίτευση ψήφισε παρών.
Αναλυτικά η ομιλία της κ. Τζάκρη:
«Προτού αναφερθώ, σε αυτό καθαυτό το θέμα της σημερινής ακρόασης, θα ήθελα, καταρχάς, να επισημάνω
κάποια από τα πολύ ενδιαφέρονται στοιχεία, που καταγράφονται στην ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του
Καταναλωτή, που παρέδωσε πριν από λίγες ημέρες, ο απερχόμενος Συνήγορος κ. Ζαγορίτης στον Πρόεδρο της
Βουλής, για τα πεπραγμένα του 2023. Στοιχεία που αποδεικνύουν περίτρανα την κατάσταση που προκαλεί η
ανεξέλεγκτη λειτουργία της αγοράς επί ΝΔ, με διαρκώς αυξανόμενες προσφυγές πολιτών τα τελευταία χρόνια,
εξαιτίας της κερδοσκοπίας, των καρτέλ και της ακρίβειας που σαρώνουν το εισόδημα των νοικοκυριών και
οδηγούν σε καθημερινή απόγνωση τους Έλληνες καταναλωτές.
2
Η ραγδαία αύξηση καταγγελιών, μάλιστα, αφορά πέντε κλάδους, με πρώτο τις υπηρεσίες αναψυχής, δεύτερο τα
καταναλωτικά αγαθά, τρίτο τις υπηρεσίες υγείας, τέταρτο τις τηλεπικοινωνιακές-ταχυδρομικές υπηρεσίες και
πέμπτο την εκπαίδευση. Συνολικά, από 4.372 οι αναφορές το 2013, έφτασαν τις 16.709 το 2023 (αύξηση
282%), ενώ η μεγάλη αυξητική πορεία συνεχίζεται και το 2024, όπου το πρώτο οκτάμηνο έχουν υποβληθεί ήδη
12.592 αναφορές, οι οποίες είναι κατά 27,8% περισσότερες από τις αναφορές του αντίστοιχου περυσινού
διαστήματος. Και όλα αυτά, όταν ο κ. Ζαγορίτης, στην ίδια έκθεση αναφέρεται «σε συνθήκες πολύχρονης
υποστελέχωσης» της Αρχής.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, ως ανεξάρτητη αρχή, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, η οποία
λειτουργεί ως εξωδικαστικός μηχανισμός, μπορεί και οφείλει να εντείνει την εξωστρέφειά του, να βρεθεί κοντά
στους πολίτες και ιδιαίτερα στους ευάλωτους συμπολίτες μας και να εκφράσει με θεσμικό τρόπο τα
προβλήματα και τη δυσαρέσκεια, που καθημερινά και εντεινόμενα εκδηλώνουν, αναζητώντας και
διατυπώνοντας ταυτόχρονα θεσμικές λύσεις και ρεαλιστικές εναλλακτικές προτάσεις, προς τον εποπτεύοντα
Υπουργό Ανάπτυξης.
Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε, ότι ιδιαίτερα στην σημερινή συγκυρία, ο προτεινόμενος ως Συνήγορος του
Καταναλωτή, πέρα από τα αυτονόητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που πρέπει να διαθέτει, οφείλει να
διαθέτει και όλα εκείνα τα εχέγγυα και την έξωθεν καλή μαρτυρία, προκειμένου να επιτελέσει το θεσμικό του
ρόλο για την προστασία των καταναλωτών, απέναντι σε πράξεις που θίγουν τα συμφέροντά τους και να
συμβάλλει αποτελεσματικά στην κανονική λειτουργία του ανταγωνισμού, προς όφελος, αποκλειστικά και μόνο,
των καταναλωτών.
Στη βάση των ανωτέρω, η πρόταση για το διορισμό της μέχρι πρότινος Γενικής Γραμματέως Εργασιακών
Σχέσεων, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κας. Στρατινάκη, ως Συνηγόρου του
Καταναλωτή, δεν πληροί τα εχέγγυα ανεξαρτησίας, που απαιτεί ο θεσμικός ρόλος του Συνηγόρου του
Καταναλωτή. Και μάλιστα σήμερα, όπου η Ελλάδα είναι πρωταγωνίστρια της ακρίβειας, των χαμηλών μισθών
και της χαμηλής αγοραστικής δύναμης στην Ευρώπη, εξαιτίας της νεοφιλελεύθερης ιδεοληψίας της
Κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία δεν κάνει τίποτε ουσιαστικό για να αντιμετωπίσει την αισχροκέρδεια και την
κερδοσκοπία, που «αλωνίζουν», σε βάρος των πολλών, με την ανοχή, αν όχι και την κάλυψή της. Άλλωστε, το
αφήγημα της Κυβέρνησης περί δήθεν μείωσης των τιμών, ακυρώθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ, που μόλις προχθές
ανακοίνωσε ότι αυξήθηκε στο 3% ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση τον Αύγουστο, κάτι που συμβαίνει για 4ο
συνεχόμενο μήνα. Την ίδια στιγμή, που το προηγούμενο Σαββατοκύριακο από το βήμα της ΔΕΘ, ο κ.
Μητσοτάκης δεν ανακοίνωσε καμία παρέμβαση για την ακρίβεια, περιοριζόμενος στη δήλωση ότι «η στήριξη
του διαθέσιμου εισοδήματος είναι η καλύτερη άμυνα απέναντι στην ακρίβεια» και αναπαράγοντας έτσι, επί της
ουσίας, το κυβερνητικό αφήγημα, περί «εισαγόμενης ακρίβειας».
Κλείνοντας, θα ήθελα να ρωτήσω, κα. Στρατινάκη, τα ακόλουθα:
1. Πώς τοποθετείστε στο γεγονός ότι η Ελλάδα έχει το δεύτερο χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε αγοραστική
δύναμη εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πλην Βουλγαρίας) και
το μέσο ετήσιο εισόδημα στην Ελλάδα είναι το μισό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δεδομένα που δυσχεραίνουν
καθημερινά τη θέση του Έλληνα καταναλωτή;
2. Προτίθεστε, με το θεσμικό σας ρόλο, να συμβάλλετε στην ανάδειξη και εν συνεχεία στην αντιμετώπιση των
προβλημάτων, που προκαλούνται στον Έλληνα καταναλωτή, από τις πολιτικές της Κυβέρνησης Μητσοτάκη;
3. Τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε για τη βελτίωση της επιχειρησιακής ικανότητας της Αρχής, μέσω της
στελεχιακής της ενίσχυσης, ώστε να μην απαξιωθεί το κύρος της και ο κοινωνικός της αντίκτυπος;
4. Πώς προτίθεστε να συμβάλλετε στην ακόμα μεγαλύτερη εξοικείωση των πολιτών με τον θεσμό της
εναλλακτικής (εξωδικαστικής) επίλυσης;