Θεοδώρα Τζάκρη: «Η συνειδητά υποστελεχωμένη, από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη, ΡΑΑΕΥ, οδηγεί στην
ιδιωτικοποίηση της παροχής υπηρεσιών του νερού και της διαχείρισης των απορριμμάτων, απορρυθμίζοντας
ταυτόχρονα περαιτέρω την ήδη προβληματική, για τους καταναλωτές, αγορά ενέργειας»
Κατά την ακρόαση από τα Μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, για τον αναδιορισμό
μέλους στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ) και διατύπωση γνώμης της
Επιτροπής, η βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη επανέλαβε ,
καταρχάς, την πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ότι η σύσταση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συνιστά αντιμεταρρύθμιση για τους
τομείς τους οποίους συμπεριλαμβάνει και ειδικότερα για τη διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες
επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, αφού η πολιτική αυτή οδηγεί νομοτελειακά
στην ιδιωτικοποίηση του νερού και της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Προς επίρρωση της θέσης αυτής αναφέρθηκε στις έντονες διαφωνίες, που είχε εκφράσει το σύνολο των
εμπλεκόμενων φορέων και υπενθύμισε ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, κατά την μνημονιακή περίοδο, είχε
αντιταχθεί στις σχετικές απαιτήσεις των Θεσμών, σε αντίθεση με την Κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία εισήγαγε, η με
το πρόσχημα της ένταξής της στις απαιτούμενες «μεταρρυθμίσεις» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
και με προφανείς σκοπούς.
Ανέφερε ότι είναι υποχρέωση της Πολιτείας να ενισχυθούν οι δημόσιες πολιτικές για το νερό, ώστε να
προληφθούν και να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, να υπάρχει σχεδιασμός για τη
διαχείριση των υδατικών πόρων, την αντιμετώπιση των κινδύνων πλημμύρας και την ασφάλεια του νερού, να
ενισχυθεί η στελέχωση των φορέων νερού, για να έχουν όλοι πρόσβαση σε ποιοτικό πόσιμο νερό και να
υπάρχει διαφάνεια στις υπηρεσίες ύδρευσης-αποχέτευσης.
Τέλος, η κα. Τζάκρη ρώτησε τον προτεινόμενο για αναδιορισμό στην ΡΑΑΕΥ για το ποιος θα είναι ο
παρεμβατικός ρόλος της Αρχής στις Ανατιμήσεις στο κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος που θα έχουν ένταση και
διάρκεια το επόμενο διάστημα. Επιπλέον, τον ρώτησε σχετικά με την συμβολή της Αρχής στην εύρυθμη
λειτουργία στους κλάδους ύδατος, απορριμμάτων και ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα και πόσο ωφελημένοι
είναι οι πολίτες από τη συμβολή και τις αποφάσεις της Αρχής. Επίσης ρώτησε αν έχει επιτευχθεί η
επιδιωκόμενη αναβάθμιση της Αρχής, όπως υποσχόταν η Κυβέρνηση, ότι θα συνέβαινε, κατά τη θεσμοθέτησή
της, καθώς και η κάλυψη των μεγάλων κενών στην στελέχωσή της.
Κατόπιν των δοθεισών απαντήσεων, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν συναίνεσε στον προτεινόμενο διορισμό.
Αναλυτικά η ομιλία της κ. Τζάκρη:
Η σημερινή ακρόαση του κ. Τσιμάρα, για τον αναδιορισμό του ως μέλους στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων,
Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ), έρχεται δύο μόλις μήνες, σχεδόν, μετά την αντίστοιχη ακρόαση για το διορισμό,
των προτεινόμενων από τους συναρμόδιους Υπουργούς, στις θέσεις Αντιπροέδρου και πέντε Μελών της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.
Όπως και τότε είχαμε επισημάνει μετ’ επιτάσεως και ανεξάρτητα από τα προτεινόμενα πρόσωπα, για διορισμό στη
Ρ.Α.Α.Ε.Υ., ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, από θέση αρχής, ήταν και είναι αντίθετος με το νόμο 5037/2023 (ΦΕΚ Α 78/29.3.2023),
με τον οποίο επήλθε η μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.) σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων,
Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) και η διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών
ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων. Και τούτο γιατί, διαχρονικά υποστηρίζει, ως Κόμμα, την ανάγκη να
ενισχυθούν οι δημόσιες πολιτικές για το νερό, όπως αυτές προβλέπονται και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, έτσι ώστε να
2
προληφθούν και αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, να υπάρχει συγκροτημένος σχεδιασμός για τη
διαχείριση των υδατικών πόρων, την αντιμετώπιση των κινδύνων πλημμύρας και την ασφάλεια του νερού, να
ενισχυθεί η στελέχωση των φορέων νερού για να έχουν όλοι πρόσβαση σε άριστης ποιότητας πόσιμο νερό και να
υπάρχει διαφάνεια στις υπηρεσίες ύδρευσης-αποχέτευσης. Στο πλαίσιο αυτό θεωρεί, ότι όλα τα ανωτέρω οφείλουν
και πρέπει να αποτελούν, στο σύνολό τους, υποχρεώσεις της Πολιτείας και όχι μιας Ρυθμιστικής Αρχής, που
προαλείφεται να συνδεθεί αποκλειστικά με την απελευθέρωση της αγοράς και άρα την ιδιωτικοποίηση και όλων
αυτών των υπηρεσιών.
Άλλωστε, η θέση αυτή αποτελούσε και θέση πάρα πολλών περιβαλλοντικών και οικολογικών οργανώσεων,
σωματείων και συλλόγων εργαζομένων σε δημοτικές επιχειρήσεις και εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης και
βέβαια της ΚΕΔΕ και της Ένωσης των Δημοτικών Εταιρειών Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), που εκφράστηκε
με την έκδοση σχετικών ψηφισμάτων. Ιδίως μάλιστα, που αυτή η αντιμεταρρύθμιση, καταρτίστηκε εν κρυπτώ, καθώς
δεν συμμετείχε στην εκπόνησή της κανένας θεσμικός φορές όπως, οι Δημοτικές Εταιρείες Ύδρευσης και Αποχέτευσης
(Δ.Ε.Υ.Α.), οι Δήμοι και οι Περιφέρειες και κυρίως βέβαια όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε εκδώσει, τον
Φεβρουάριο του 2022 απόφαση, κατοχυρώνοντας τον δημόσιο έλεγχο στο νερό και απαιτώντας την επιστροφή των
μετοχών της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Δημόσιο.
Στον αντίποδα όλων αυτών, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, δέσμια των νεοφιλελεύθερων εμμονών της και της απέχθειας
της σε ότι σχετίζεται με το Δημόσιο, επέλεξε, συνειδητά, να εισάγει την εν λόγω αντιμεταρρύθμιση στις απαιτούμενες
«μεταρρυθμίσεις» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, παρακάμπτοντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς
και την ίδια την κοινωνία, παραβιάζοντας τις αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης και αποκρύπτοντας το
γεγονός ότι οι έξι πυλώνες, του άρθρου 3, του Κανονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δεν
επιβάλουν τέτοιας μορφής ρύθμιση και η οποία, βέβαια, εν πολλοίς, δεν συνιστά, σε καμία περίπτωση,
μεταρρύθμιση.
Κλείνοντας σας υπενθυμίζω ότι τον Ιούνιο του 2024, με κοινή Ερώτηση που απηύθυναν προς τους Υπουργούς
Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Εσωτερικών, οι Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Υποδομών & Μεταφορών κ.
Μαμουλάκης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Ζαμπάρας και Εσωτερικών κα. Πούλου, με την συνυπογραφή 22
ακόμη Βουλευτών, ανέδειξαν τις επικείμενες συγχωνεύσεις των Δ.Ε.Υ.Α. Και τούτο γιατί, σύμφωνα με το θεσμικό
πλαίσιο που διέπει την Ρ.Α.Α.Ε.Υ., της παρέχεται η δυνατότητα να προτείνει στους Υπουργούς Περιβάλλοντος και
Ενέργειας και Εσωτερικών, έως το τέλος του 2024, σχέδιο συγχώνευσης παρόχων υπηρεσιών ύδατος, στο όνομα της
βελτιστοποίησης της βιωσιμότητάς τους και της ενίσχυσης της διαχειριστικής τους ικανότητας, ενώ θεσπίστηκαν
γενικά και ειδικά κριτήρια, τα οποία η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. θα πρέπει να λάβει υπόψη για τη διαπίστωση της διαχειριστικής
ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος.
Ως συνεπής και υπεύθυνη Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εξακολουθεί να θεωρεί την σύσταση της
Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ως αντιμεταρρύθμιση, που «προετοιμάζει το έδαφος» για την εμπλοκή ιδιωτών στην παροχή υπηρεσιών
νερού και στη διαχείριση απορριμμάτων, αποδυναμώνοντας, επιπλέον, περαιτέρω την ήδη τραγικά υποστελεχωμένη
Ρ.Α.Ε. και απορρυθμίζοντας περαιτέρω την αγορά ενέργειας, όπου τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζεται από
αισχροκέρδεια, υπερκέρδη και αδιαφάνεια. Πολλώ δε μάλλον, όταν η αχρείαστη πολυπλοκότητα της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. έχει
δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της και στη διαδικασία λήψη αποφάσεων,
αφού το αντικείμενο των τριών κλάδων είναι ασύμμετρο, τόσο στο μέγεθος και την πολυπλοκότητα του εποπτικού
αντικειμένου του κάθε κλάδου, όσο και στο γνωστικό υπόβαθρο που απαιτείται.
Στη βάση των ανωτέρω θα ήθελα να σας ρωτήσω, κ. Τσιμάρα, με βάση την μέχρι σήμερα εμπειρία σας, τα
ακόλουθα:
1. Θεωρείτε ότι η ίδρυση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. αποτέλεσε, τελικά, θετική θεσμική εξέλιξη για τον τομέα παροχής
υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων και αν ναι, για ποιους ακριβώς λόγους;
2. Θεωρείτε ότι η Ρ.Α.Α.Ε.Υ., ως εθνική ρυθμιστική αρχή σε θέματα ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου
διαδραμάτισε, εν τέλει, θετικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία των εν λόγω κλάδων στη χώρα μας;
3. Θεωρείτε ότι κατά τον σχεδόν 1,5 χρόνο λειτουργίας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., οι πολίτες και οι καταναλωτές
ωφελήθηκαν, τελικά, όπως επαγγελλόταν η Κυβέρνηση, ότι θα συνέβαινε, κατά τη θεσμοθέτησή της;
4. Θεωρείτε ότι με τη λειτουργία της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. έχει αναβαθμιστεί η εργασία των στελεχών της και έχουν
καλυφθεί τα μεγάλα κενά στην στελέχωσή της, όπως υποσχόταν η Κυβέρνηση, ότι θα συνέβαινε, κατά τη
θεσμοθέτησή της;