
«Νομοσχέδιο που κατοχυρώνει την κατάχρηση εξουσίας μεγαλομετόχων και
τραπεζών σε βάρος των μικρομεσαίων και της κοινωνίας»
Καθιστούν τους πλούσιους πλουσιότερους, τους μικροεπενδυτές ανίσχυρους και
τους οφειλέτες απόκληρους.
Η βουλευτής Πέλλας του Κινήματος Δημοκρατίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη, κατά την
τοποθέτησή της στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου, επί του σχεδίου νόμου του
Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την «Ενίσχυση της
Κεφαλαιαγοράς και άλλες ρυθμίσεις», ανέφερε αρχικά ότι στα Τέμπη έχουμε πλέον
τέσσερα εγκλήματα: Πρώτο το έγκλημα της σύγκρουσης των τρένων σε διπλή
γραμμή το 2023, δεύτερον το έγκλημα του μπαζώματος, τρίτον το έγκλημα της
παραπομπής του κ. Τριαντόπουλου για ένα πλημμέλημα στο Δικαστικό Συμβούλιο
κατά παράβαση του Συντάγματος και τέταρτον το πάρτι των εκβιασμών γύρω από το
πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ όπου πρώτα ο κ. Παπαδημητρίου είδε πυρόσφαιρα
οφειλόμενη στο εύφλεκτο άγνωστο φορτίο που παράνομα μετέφερε η εμπορική
αμαξοστοιχία, μετά είδε πυρόσφαιρα που οφείλονταν στην ανάφλεξη των ελαίων
σιλικόνης των μηχανών των τρένων, μετά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είδε πάλι πυρόσφαιρα
οφειλόμενη στο εύφλεκτο φορτίο που παράνομα μετέφερε το τρένο και όπως ήταν
αναμενόμενο, μετά από αυτό παραιτήθηκε ο κ. Παπαδημητρίου, ο οποίος δύο μέρες
από τηλεοράσεως έλεγε ότι αν πάθει κάτι δεν θα είναι αυτοκτονία και ότι δέχεται
απειλές και ότι όλα αυτά δεν αρμόζουν σε μια σύγχρονη Δυτική Δημοκρατία, αλλά σ
σε μια Κόζα Νόστρα.
Στην συνέχειεα είπε ότι βασική αρχή του σχεδίου νόμου είναι η περαιτέρω
συγκέντρωση κεφαλαίου από τους λίγους και η εξαφάνιση των δικαιωμάτων ελέγχου
από τους πολλούς, κάτι το οποίο θα συνεχίσει να συμβάλλει στη συνέχιση της
ευημερίας του 1/10 του πληθυσμού αγνοώντας όλους τους υπόλοιπους και σε αυτό το
πλαίσιο ζήτησε την ανάκληση του σημειώνοντας ότι πρόκειται για τη χαριστική βολή
στην οικονομία.
Πιο συγκεκριμένα η κ. Τζάκρη, μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής:
– αντί να φέρει ουσιαστικές και βιώσιμες ρυθμίσεις χρεών, ρυθμίζει το
ανυπόστατο πλαίσιο των υφιστάμενων 24 δόσεων και έναν υφιστάμενο
πρακτικά ανύπαρκτο εξωδικαστικό μηχανισμό, αφού μέχρι σήμερα έχουν
υπαχθεί κάτι λίγες χιλιάδες (33.000) από τις εκατοντάδες χιλιάδες οφειλετών
που έχουν κάνει αίτηση.
– για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς: ανέφερε ότι απαιτείται ένα ενδιάμεσο
επίπεδο πληροφόρησης για συναλλαγές από 5 εκ. €, διότι η αύξηση του ορίου
στα 8 εκ. € σημαίνει ότι χιλιάδες μικρομέτοχοι δεν θα λαμβάνουν
2
πληροφόρηση για το μεγαλύτερο εύρος συναλλαγών των εταιρειών στις
οποίες θέλουν να επενδύσουν και το πιο βασικό δυσκολεύει καθοριστικάτην
αξιολόγηση του επενδυτικού κινδύνου από τους μικροεπενδυτές, οι οποίοι
πανεύκολα μπορούν πια να εξαπατώνται από επιτήδειους βασικούς μετόχους
και να χάνουν τα χρήματα τους.
– Στο άρθρο 5 πρέπει να θεσπιστεί ανώτατο όριο μετοχών πολλαπλών
δικαιωμάτων ψήφου και θέσπιση μηχανισμών προστασίας δικαιωμάτων
μειοψηφίας, διαφορετικά ανοίγειη πόρτα κατάχρησης εξουσίας από τους
βασικούς μετόχους και σκοπίμως έχουν αφαιρεθεί τα όρια στα πολλαπλά
δικαιώματα ψήφου και κατά συνέπεια το δικαίωμα ελέγχου από τους
μικρομετόχους.
– Οι μηχανισμοί διαχείρισης ρευστότητας λειτουργούν υπέρ των
μεγαλομετόχων, αφού λείπει το ανώτατο όριο στην προσαρμογή της τιμής και
συγκεκριμένα κριτήρια ενεργοποίησης του μηχανισμού swingpricing.
– Αντί να θεσπίζεται ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, με ποσοτικά και ποιοτικά
κριτήρια, για την εφαρμογή των μηχανισμών διαχείρισης ρευστότητας ,ο
προσδιορισμός αντικειμενικών λόγων για αναστολή έκδοσης μεριδίων
χαρακτηρίζεται από απόλυτη ασάφεια. Κάτι που είναι προφανές και από τον
μηχανισμό εισφορών για αποτροπή απομείωσης αξίας.
– Διαπιστώνεται επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ της Επιτροπής
Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδας σε συνδυασμό με ένα
εντελώς ασαφές πλαίσιο συνεργασίας των δύο τομέων στον τομέα των
κρυπτοστοιχείων. Στην ουσία δίνονται στην Επιτροπή Κεφαλαιοαγοράς
κρίσιμες αρμοδιότητες της Τράπεζας της Ελλάδας ενώ δεν προβλέπετε
μηχανισμός επίλυσης διαφορών μεταξύ αυτών των δύο κρίσιμων αρχών.
– Το όριο των 300.000 ευρώ είναι αποτρεπτικό για εισαγωγή στο
Χρηματιστήριο τόσο για τους angel investors όσο και για τις ήδη εισηγμένες,
καθώς το μακροπρόθεσμο όφελος είναι επισφαλές και παράλληλα τους
μετατρέπει σε εν δυνάμει δωρητές, δεδομένης της καταχρηστικής ισχύος των
βασικών μετόχων που έχετε κατοχυρώσει στα προηγούμενα άρθρα.
– Για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών που αφορά
εκατοντάδες χιλιάδες οφειλετών: ότι νομοθετούν το διπλασιασμό των
εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων του ευάλωτου οφειλέτη και στο
ίδιο άρθρο τη δυνατότητα στους πιστωτές να ανακόπτουν την ρύθμιση εντός
20 ήμερών, λόγω δήθεν ανακρίβειας των στοιχείων που έχει υποβάλει ο
οφειλέτης. Και κανένα ρυθμιστικό πλαίσιο οφειλών έως 240 δόσεις.
– Η παράταση ισχύος του προγράμματος παροχής εγγύησης σε
τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων δηλαδή του σχεδίου ΗΡΑΚΛΗΣ
κάνει τους Έλληνες φορολογούμενους εγγυητές, σε όλους αυτούς που τους
παίρνουν τα σπίτια και τα χωράφια, χωρίς να έχουν βάλει δικό τους ευρώ και
οι οποίοι έχουν γλιτώσει 55 δις € φόρους.
Ακολουθεί η ομιλία της κ. Τζάκρη:
«Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές
Στα Τέμπη έχουμε πλέον τέσσερα εγκλήματα:
Πρώτον το έγκλημα της σύγκρουσης των τρένων σε διπλή γραμμή το 2023.
Δεύτερον: την διαδικασία μπαζώματος και συγκάλυψης
3
Τρίτον την παραπομπή Τριαντόπουλου για ένα απλό πλημμέλημα στο Δικαστικό
Συμβούλιο κατά παράβαση του Συντάγματος και
Τέταρτον ένα ασύλληπτο πάρτι εκβιασμών γύρω από το Πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
διότι δεν είναι δυνατόν να πιστεύει νοήμων άνθρωπος ότι ο κ. Παπαδημητρίου είδε
πυρόσφαιρα οφειλόμενη σε εύφλεκτο φορτίο που κουβαλούσε παράνομα η εμπορική
αμαξοστοιχία, μετά είδε πυρόσφαιρα οφειλόμενη στην ανάφλεξη της ελαίων
σιλικόνης της μηχανής και των μετασχηματιστών και μετά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ
ξαναβλέπει πυρόσφαιρα οφειλόμενη σε εύφλεκτο φορτίο που παράνομα μετέφερε το
τρένο και μετά από αυτό παραιτείται, όπως ήταν αυτονόητο και όπως ζητήσαμε εμείς
το ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ο κ. Παπαδημητρίου, ο οποίος δύο μέρες πριν έλεγε
στην τηλεόραση ότι «αν πάθω κάτι δεν αυτοκτόνησα, δέχομαι αφόρητες απειλές»
Με συγχωρείτε κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας αλλά αυτό
δεν είναι Δυτική Δημοκρατία είναι κόζα νόστρα.
Μέσα σε αυτό το κλίμα συζητούμε σήμερα ένα νομοσχέδιο για την ενίσχυση της
Κεφαλαιαγοράς το οποίο στην πραγματικότητα έπρεπε να τιτλοφορείται
«Πολυνομοσχέδιο Συγκάλυψης της εξαετούς διάλυσης της κεφαλαιαγοράς και της
οικονομίας της χώρας» με εισαγωγή διατάξεων που διαλύουν περαιτέρω την αγορά και
ευνοούν αυτούς που συστηματικά φοροδιαφεύγουν σε μεγάλη κλίμακα.
Θα σταθώ κυρίως στα σημεία όπου αποδεικνύεται ότι η βασική αρχή η οποία
υπηρετείται από την κυβέρνησή σας είναι η περαιτέρω συγκέντρωση κεφαλαίου από
τους λίγους και η εξαφάνιση των δικαιωμάτων ελέγχου από τους πολλούς.
Όλα αυτά τα οποία θα σχολιάσω σε ενδεικτικά άρθρα του νομοσχεδίου αφορούν σε μια
διακυβέρνηση που αρνείται να δει «τον ελέφαντα στο δωμάτιο» και αντί να φέρει
ουσιαστικές και βιώσιμες ρυθμίσεις χρεών, ρυθμίζει το πρακτικά ανυπόσταστο πλαίσιο
των υφιστάμενων 24 δόσεων και του υφιστάμενου ανύπαρκτου εν τοις πράγμασι
εξωδικαστικού μηχανισμό, στον οποίο μετά από 6 χρόνια εφαρμογής έχουν υπαχθεί
κάτι λίγες χιλιάδες από τις εκατοντάδες χιλιάδες δανειοληπτών που έχουν κάνει
αίτηση.
Πάμε λοιπόν στο Κεφάλαιο Β που μιλάτε για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς. Όταν
στο άρθρο 3 μιλάτε για αύξηση του ορίου ενημερωτικού δελτίου στα 8 εκ ευρώ στην
ουσία λέτε σε χιλιάδες μικρομετόχους ότι δεν θα λαμβάνουν πληροφόρηση για το
μεγαλύτερο εύρος συναλλαγών των εταιρειών στις οποίες θέλουν να επενδύσουν
και το πιο βασικό δυσκολεύετε καθοριστικά την αξιολόγηση του επενδυτικού
κινδύνου από τους μικροεπενδυτές, οι οποίοι πανεύκολα μπορούν πια να
εξαπατώνται από επιτήδειους βασικούς μετόχους και να χάνουν τα λεφτά τους.
Εμείς προτείνουμε σαν ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ να θεσπίσετε ένα ενδιάμεσο
επίπεδο πληροφόρησης για συναλλαγές από 5 εκ ευρώ και μάλιστα με αυξημένες
απαιτήσεις διαφάνειας σε σχέση με το απλό πληροφοριακό δελτίο.
Στο θέμα της εταιρικής διακυβέρνησης και ιδιαιτέρως στα άρθρα 4 και 5, όπου
πραγματεύεστε τις μετοχές με πολλαπλά δικαιώματα ψήφου, στην ουσία, στο μεν
άρθρο 4 ανοίγετε διάπλατα την πόρτα κατάχρησης εξουσίας από τους βασικούς
μετόχους, στο δε άρθρο 5 σκοπίμως έχετε αφαιρέσει τα όρια στα πολλαπλά
δικαιώματα ψήφου, άρα καταργείται το δικαίωμα ελέγχου από τους
μικρομετόχους. Οι οποίοι θα δουν το αποτύπωμα των μετοχών τους στην διαδικασία
λήψης εταιρικών αποφάσεων να εκμηδενίζεται και να καθίστανται έρμαια
ανεξέλεγκτων βασικών μετόχων.
4
Εμείς σαν ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ σας προτείνουμε κάτι πολύ απλό: Να
εισάγεται στο άρθρο 5 ανώτατο όριο πολλαπλών δικαιωμάτων ψήφου και θέσπιση
μηχανισμών προστασίας δικαιωμάτων μειοψηφίας.
Το αποκορύφωμα έρχεται στο άρθρο 8 και στα άρθρα 17 έως 21 «περί μηχανισμών
διαχείρισης ρευστότητας». Όπου επικυρώνεται όλα τα προηγούμενα υπέρ των
μεγαλομετόχων, με την απουσία ανώτατου ορίου στην προσαρμογή της τιμής, την
παντελή έλλειψη συγκεκριμένων κριτηρίων ενεργοποίησης του μηχανισμού swing
pricing στο άρθρο 19.
Και φυσικά στο άρθρο 15 προσεγγίζετε με απόλυτη ασάφεια τον προσδιορισμό
αντικειμενικών λόγων για αναστολή έκδοσης μεριδίων. Κάτι που είναι προφανές και
από τον μηχανισμό εισφορών για αποτροπή απομείωσης αξίας. Εμείς προτείνουμε τον
καθορισμό συγκεκριμένου πλαισίου, με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια, για την
εφαρμογή των μηχανισμών διαχείρισης ρευστότητας.
Πάμε στα άρθρα 65 έως 79 όπου θεωρητικά προσεγγίζετε την θωράκιση των εποπτικών
φορέων. Και τι διαπιστώνουμε; Ότι εισάγετε την επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ
της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδας σε συνδυασμό με ένα
εντελώς ασαφές πλαίσιο συνεργασίας των δύο τομέων στον τομέα των
κρυπτοστοιχείων. Και ξοδεύετε για αυτόν τον σκοπό όλα τα άρθρα από το 95 έως το
126. Χωρίς μάλιστα να προβλέπετε μηχανισμό επίλυσης διαφορών μεταξύ αυτών των
δύο κρίσιμων αρχών, όπως φαίνεται από τα άρθρα 80 έως 94.
Στην ουσία διαλύετε κάθε μορφή εποπτείας και παραδίδετε στην Επιτροπή
Κεφαλαιοαγοράς κρίσιμες αρμοδιότητες της Τράπεζας της Ελλάδας.
Εμείς εδώ είμαστε ξεκάθαροι και προτείνουμε να διατυπώσετε πριν την ψήφιση του
νομοσχεδίου την δημιουργία μόνιμου συντονιστικού οργάνου με σαφείς αρμοδιότητες
και διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι
Στο Κεφάλαιο Γ περί φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
υπάρχει μια θεμελιώδης αντίφαση. Ενώ από την μία μεριά διευκολύνετε την είσοδο
μικρομεσαίων επενδυτικών κεφαλαίων στο μετοχικό κεφάλαιο μεγάλων εισηγμένων
εταιρειών και διευκολύνετε και την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο
Χρηματιστήριο Αθηνών, από την άλλη το όριο των 300.000 ευρώ που βάζετε για τους
angelinvestors είναι αποτρεπτικό για την στερέωση των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων που θα κάνουν το άλμα να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο και για τις
ήδη εισηγμένες αυτό το όριο είναι επίσης αποτρεπτικό, καθώς το μακροπρόθεσμο
όφελος είναι επισφαλές και εσείς μιλάτε για διακράτηση μετοχών για 10 έτη.
Αυτοί δεν είναι επενδυτές. Αυτοί είναι δυνάμει δωρητές, δεδομένης της καταχρηστικής
ισχύος των βασικών μετόχων που έχετε κατοχυρώσει στα προηγούμενα άρθρα.
Πάμε όμως σε κάτι που αφορά περίπου τον μισό πληθυσμό της χώρας.
Μιλώ για τον εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών. Στο άρθρο 178
διπλασιάζετε την περίμετρο εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων του
ευάλωτου οφειλέτη, και ισχυρίζεστε ότι θα προκύπτει ρύθμιση που δεν μπορούν να
την αρνηθούν τράπεζες και servicers ενώ την ίδια στιγμή στο ίδιο άρθρο δίνετε την
δυνατότητα στους πιστωτές να ανακόπτουν την ρύθμιση εντός 20 ήμερών, λόγω
δήθεν ανακρίβειας των στοιχείων που έχει υποβάλει ο οφειλέτης. Μιλάμε για
εκατοντάδες χιλιάδες οφειλετών που ούτε οι ίδιοι, ούτε το Κράτος ούτε οι servicers
5
γνωρίζουν σήμερα που μιλάμε με ακρίβεια τα στοιχεία των οφειλών. Αυτή είναι η
πραγματικότητα.
Εμείς λοιπόν λέμε ότι πρέπει να λάβετε μέριμνα για την μειωμένη ικανοποίηση της
απαίτησης του πιστωτή συγκριτικά με την ικανοποίηση της απαίτησης που θα
προέκυπτε από την διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης. Τι σημαίνει αυτό;
Ότι δεν είναι δυνατόν να αποκτήσει υπόσταση ένας εξωδικαστικός μηχανισμός
ρύθμισης οφειλών όταν μετά την εξαγωγή της ρύθμισης υπαναχωρεί ο πιστωτής
εντός 20 ημερών και απαιτεί ότι θα έπρεπε να ικανοποιηθεί σαν να μην υπήρχε η
ρύθμιση.
Και αυτό συμβαίνει σε μία χώρα, όπως είπα στην αρχή, στην οποία ισχύουν δύο
πράγματα.
Αφενός το χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα στην Ευρώπη.
Αφετέρου δε η νεοφιλελεύθερη εμμονή σας να μην δίνετε ρυθμιστικό πλαίσιο οφειλών
εώς 240 δόσεις, με περικοπή τόκων και προσαυξήσεων, άρα στην ουσία θέλετε να
δημεύσετε τις περιουσίες των Ελλήνων, μεγάλο μέρος των οποίων, μιλώντας για τις
αγροτικές γαίες, αποτελούν δείκτη εθνικής ακεραιότητας. Εκτός εάν δεν διαβάσατε στις
εφημερίδες αυτές τις μέρες για την προέλαση τουρκικών, βουλγαρικών και δεν ξέρω και
ποιων άλλων κεφαλαίων που αγοράζουν απέραντες εκτάσεις γης, σε αγαστή συνέργεια
με τράπεζες και φαντς στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Εκτός κι αν δεν θυμάστε
το νομοσχέδιο που ψηφίσατε πριν από λίγες μέρες, το οποίο παραδίδει τα βοσκοτόπια
της χώρας στα επενδυτικά φαντς των ΑΠΕ.
Δεν χρειάζεται να σας ρωτήσω του το πάτε κυρίες και κύριοι Υπουργοί της Νέας
Δημοκρατίας. Και ειδικά εσείς κ. Πιερρακάκη που είστε και νέος άνθρωπος.
Το πάτε εκεί που το πήγαινε και ο κ. Χατζηδάκης.
Εκεί που το περιέγραψε ο κ. Πισσαρίδης στο σχέδιο του. Δηλαδή να δημιουργήσετε μια
Ελλάδα του 1/10. Όπου αυτό το 1/10 θα ευημερεί και τα 9/10 θα έχουν γίνει μέτοικοι ή
δουλοπάροικοι στην ίδια τους την χώρα.
Είστε όμως και προκλητικοί.
Γιατί έρχεστε σε αυτό το νομοσχέδιο και μιλάτε για παράταση ισχύος του προγράμματος
παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, δηλαδή σε μία αέναη
επέκταση του σχεδίου ΗΡΑΚΛΗΣ που τώρα το βρίσκουμε στο Ηρακλής 3 και σε 10
χρόνια θα μιλάμε για το ΗΡΑΚΛΗΣ 13, δηλαδή κάνετε τους Έλληνες φορολογούμενους
εγγυητές σε αυτούς που τους παίρνουν τα σπίτια και τα χωράφια, χωρίς να έχουν βάλει
δικό τους ευρώ και οι οποίοι έχουν γλιτώσει 55 εκ δις ευρώ από φόρους, χωρίς να
έχετε αισθανθεί την ανάγκη να λογοδοτήσετε που και πως χρησιμοποιήθηκαν αυτές οι
εγγυήσεις, που και πως συνέβαλαν προς ωφέλεια των δανειοληπτών αυτές οι εγγυήσεις
και σε τι άλλο συνέβαλαν πέρα από την απαλλαγή των τραπεζών από κόκκινα δάνεια.
Δηλαδή τις τράπεζες που τις πτώχευσαν, τις ανακεφαλαιοποιήσαμε, μας παίρνουν τα
σπίτια και τις απαλλάσσουμε και από όλα τα κόκκινα δάνεια που με δική τους ευθύνη
δόθηκαν!
Να το χαίρεστε αυτό το νομοσχέδιο κ. Πιερρακάκη!
Να τις χαίρεστε και τις τροπολογίες των 72 σελίδων που φέρατε και που συνιστούν η
κάθε μία ένα νομοσχέδιο μέσα στο νομοσχέδιο και σε γενικές γραμμές για να είμαστε
ξεκάθαροι επειδή καταστρέψατε την μεσαία τάξη, επειδή καταστρέφετε ακόμη και
αυτούς που ήταν υγιείς επιχειρηματίες και προσδοκούν λίγο περισσότερη ευημερία
6
μέσω της κεφαλαιαγοράς επειδή σε αυτήν την χώρα οι άνθρωποι δεν μπορούν να
επιβιώσουν εμείς σαν ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ θεωρούμε αυτό το νομοσχέδιο δόλιο
και το καταψηφίζουμε και αυτό και τις τροπολογίες που φέρατε. Γιατί ακόμη και τα
ελάχιστα καλά που περιέχει φροντίζετε να τα ακυρώνεται στο επόμενο άρθρο από αυτό
που τα αναφέρετε.
Ανακαλέστε το, ανασκευάστε το και ξαναφέρτε το.
Εμείς την χαριστική βολή στην οικονομία δεν την δίνουμε».