Πολιτική

παρέμβαση Θεοδώρας Τζάκρη κατά την ενημέρωση Σταϊκούρα για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού

44Προβολές

Θεοδώρα Τζάκρη σε Σταικούρα: Ψεύδεστε όταν λέτε ότι υπάρχει ισχυρή
δέσμευση για διερεύνηση των προβλημάτων ασφαλείας που οδήγησαν στο
δυστύχημα όταν συσκοτίσατε πλήρως την έρευνα, καταστρέψατε τα στοιχεία που
υπήρχαν στον τόπο του εγκλήματος και «μπαζώσατε» κάθε στοιχείο που θα
αναδείκνυε την αλήθεια
Η Γραμματέας της Κ.Ο. και βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη
παρεμβαίνοντας σήμερα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κατά την
ενημέρωση των βουλευτών σχετικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, τη
μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα, την δημιουργία
της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας καθώς και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των
επενδύσεων του ελληνικού σιδηροδρόμου είπε απευθυνόμενη στον κ. Σταικούρα
ότι
Ο σιδηροδρομικός τομέας στη χώρα μας συνεχίζει να υστερεί σημαντικά
συγκρινόμενος με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Ως προς το συνολικό ενεργό μήκος η Ελλάδα βρίσκεται στην 19 η θέση, δηλαδή σε
μία από τις τελευταίες.
Τραγική παραμένει η κατάσταση και στο μερίδιο των εμπορευματικών μεταφορών
(1,8%) του συνόλου, σε σχέση με το μέσο όρο του Ε27 που είναι 17,3%
Αλλά και η επιβατική κίνηση είναι 0,9% σε σχέση με τον ΜΟ Ε27 που είναι περίπου
8%. Δηλαδή στην Ελλάδα είναι 8 φορές κάτω.
Απέναντι σε αυτή την κατάσταση και μετά το δυστύχημα των Τεμπών, ο κ.
Σταικούρας δεν παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο με χρονοδιάγραμμα,
πόρους και οδικό χάρτη για τη δημιουργία ενός συγχρόνου σιδηροδρόμου.
Τι μας είπε ο κ. Σταικούρας, με βάση την πρόσφατη ομιλία του στη Βουλή, στη
συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας, αλλά και σήμερα στην Επιτροπή;

Αναφέρεται σε μία ισχυρή δέσμευση διερεύνησης των συστημικών
προβλημάτων ασφαλείας.

1. Έχουμε αναλάβει ισχυρή δέσμευση απέναντι τους με ένα διπλό
καθήκον: Διερεύνηση των συστημικών προβλημάτων ασφαλείας
που οδήγησαν στο δυστύχημα και δεύτερον, την ενίσχυση του
επιπέδου ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ψεύδεται όμως ο υπουργός, όταν λέει ότι υπάρχει ισχυρή δέσμευση για διερεύνηση
των προβλημάτων ασφαλείας, όταν με – εντολή σε ανώτατο επίπεδο, συσκότισαν
πλήρως την έρευνα, κατέστρεψαν τα στοιχεία που υπήρχαν στον τόπο του
εγκλήματος, «μπάζωσαν» κάθε στοιχείο που θα αναδείκνυε την αλήθεια, και κανείς
δεν αναλαμβάνει την ευθύνη. Μαθαίνουμε μάλιστα ότι πιθανότατα υπάρχει και
τρίτος χώρος που απομακρύνθηκαν «μπάζα» λέτε εσείς, ευρήματα λέμε εμείς και
κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία, που απομακρύνατε από τον τόπο του εγκλήματος.
Ψεύδεται όμως και ο κ. Πρωθυπουργός, που ενώ αρχικά έλεγε στον ελληνικό λαό
ότι άκουσε τους διαλόγους και ντράπηκε, παραδέχτηκε μετά ότι οι διάλογοι με
βάση τους οποίους ενημέρωνε τον ελληνικό λαό ήταν πλαστογραφημένοι.
Αλλά ο κ. Πρωθυπουργός διέψευσε πάλι τον εαυτό του, και στο θέμα του
ξυλολίου, που ενώ αρχικά ήταν κατηγορηματικός ότι δεν υπήρχε, τώρα μας λέει ότι
για όλα υπάρχουν πιθανότητες και τα διερευνά η δικαιοσύνη.
Πώς θα διερευνήσετε λοιπόν τα συστημικά προβλήματα κ. Σταικούρα, όταν η
προτεραιότητά σας είναι η συγκάλυψη;

Στη συνέχεια ο κ. Σταικούρας μας είπε ότι

2. Παραδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2023 η σύμβαση 717 για την
ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον άξονα
Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας. Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε
εντός του χρονοδιαγράμματος, που είχε τεθεί από την πολιτική
ηγεσία το τμήμα που υπολειπόταν από Οινόη μέχρι Τιθορέα, το
αναβαθμισμένο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του τμήματος
σιδηροδρομικό κέντρο Αχαρνών – Τιθορέας και το νέο κέντρο
ελέγχου κυκλοφορίας στη Λάρισα.

Συνεπώς, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού, αφού το αντικείμενο της
717 παραδόθηκε – σε ελάχιστο διάστημα μετά τις εκλογές του 6/2023 –
συνεπάγεται ότι δεν απέμενε μεγάλο αντικείμενο.
Το έργο πράγματι το παρέλαβε η ΝΔ το 2019 γύρω στο 70 % και χρειάστηκε
ένα εθνικό έγκλημα και μια πενταετία για να το ολοκληρώσει!

3. Δεύτερον ολοκληρώθηκε η παράδοση τον Νοέμβριο του 2023 της
σύμβασης για την εγκατάσταση συστημάτων αυτόματης προστασίας
συρμών, το περίφημο ETCS Level 1, επί της γραμμής.

Ομοίως, όμως το ETCS Level-1, παραδόθηκε και αυτό σχεδόν αμέσως μετά τις
εκλογές. Και αυτό εάν υπήρχε θα είχαμε αποφύγει το έγκλημα των Τεμπών.

4. Τρίτον, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ «ΓΑΙΑΟΣΕ» και «HITACHI
RAIL» για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών.
Η σύμβαση υπεγράφη στις 14 Μαρτίου 2024 και οι εργασίες
ξεκίνησαν στις 19 Μαρτίου.

Τελικά πότε κ. Σταικούρα το ETCS θα είναι λειτουργικό επί συρμών; Διότι και
αυτό το έργο αν υπήρχε, θα είχε αποφευχθεί η εθνική τραγωδία στα Τέμπη.

5. Τέταρτον, ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2023 η τοποθέτηση
τριακοσίων καμερών συνεχούς παρακολούθησης των συρμών.
Η τοποθέτηση έγινε στις σήραγγες του Πλαταμώνα, των Τεμπών, της
Όθρυος, του Καλλιδρόμου και των Αγίων Αναργύρων. Γίνεται
καταγραφή σε πραγματικό χρόνο στα κέντρα ελέγχου σηράγγων.

Πότε κ. Σταικούρα θα είναι λειτουργικό το GSM-R στον ΠΑΘΕ και στο
υπόλοιπο δίκτυο; Διότι και αυτό το σύστημα δεν λειτουργούσε την κρίσιμη
νύχτα.
6. Πέμπτο, ενισχύεται το ανθρώπινο δυναμικό του ΟΣΕ.
Ολοκληρώνεται εντός Μαΐου 2024 η πρόσληψη εκατόν δέκα επτά
υπαλλήλων τακτικού προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων και έχει ήδη
εγκριθεί η διαδικασία πλήρωσης εκατό επιπλέον θέσεων διαφόρων
ειδικοτήτων.

Ο ΟΣΕ όμως έχει πλέον μείνει επι ΝΔ με 580 άτομα σε σχέση με τα 1400 που
είχε επί ΣΥΡΙΖΑ.
Πρόκειται για μία σταθερή πολιτική υποστελέχωσης των δημοσίων δομών,
για να παραδοθούν ευκολότερα σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Ακόμη δεν έχετε φροντίσει τουλάχιστον στις κρίσιμες ειδικότητες να έχετε
προσλάβει προσωπικό με κατάλληλη εκπαίδευση, ώστε να εξαφαλίσετε τα
ελάχιστα.
Πώς θα δημιουργηθεί κ. Σταικούρα υπερσύγχρονο απολύτως ασφαλές και
πλήρες διαλειτουργικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας, όπως υποστηρίζεται στο
στρατηγικό σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ;

7. ‘Εκτον, προχωρά η οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού
δικτύου από τις εκτεταμένες ζημιές που προέκυψαν από τον
«Ντάνιελ», με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της
ανθεκτικότητας αυτού. Το συνολικό κόστος εκτιμάται περίπου στα
450 εκατομμύρια ευρώ και αφορά στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, του
κύριου άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, καθώς και στους κάθετους
άξονες Λάρισα – Βόλος και Παλαιοφάρσαλο – Καλαμπάκα.

– Αναφέρετε ότι μέχρι το 2026 θα αποκατασταθούν οι ζημιές από τον
Ντάνιελ (άμεση προτεραιότητα)
– Έχετε ήδη εντάξει αυτά τα 450 εκ., δηλαδή σχεδόν μισό δις σε
χρηματοδοτικά προγράμματα;
– Υποστηρίζετε ότι θα χρειαστείτε για την άμεση αυτή προτεραιότητα 3
χρόνια (2026). Έχετε προχωρήσει σε οριστικές μελέτες και προκηρύξεις
των έργων, ή απλώς μας παρουσιάζετε ένα ακόμη ευχολόγιο;

8. Έβδομον, συγκροτήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου 2023 ο Εθνικός
Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών
Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών.
Βασικό μέλημα η διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος
των Τεμπών, η οποία είναι ανεξάρτητη από την δικαστική έρευνα και

αποσκοπεί στην ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων ασφαλείας.
Πραγματοποιήθηκε από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ σειρά ενεργειών για τη
συλλογή των αναγκαίων στοιχείων από τη δικαιοσύνη και το σύνολο
των εμπλεκόμενων σιδηροδρομικών φορέων, μεταξύ των οποίων και
τη ρυθμιστική αρχή. Αναπτύχθηκε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό
Οργανισμό Σιδηροδρόμων μετά από σχετικό αίτημα στις 30
Σεπτεμβρίου 2023, με σκοπό τη συνδρομή ειδικών
εμπειρογνωμόνων στη διερεύνηση του δυστυχήματος. Συγκροτήθηκε
το έργο διερεύνησης του φορέα, απαρτιζόμενο από τρεις
διερευνητές.
Γιατί παραιτήθηκε κ. Σταικούρα ο πρόεδρος του οργανισμού, που δημιουργήθηκε
με τόσο μεγάλη καθυστέρηση και μετά από το έγκλημα των Τεμπών;
Τι έγινε με τις εκθέσεις που ζητήσατε – άμεσα όπως είπατε – από τη ΡΑΣ, τον
ΕΟΔΑΣΑΑΜ, τον ΟΣΕ και τη «HELLENIC TRAIN», για τη δερεύνηση συμβάντων;

9. Όγδοο αναφέρεται ως υπεύθυνος για τα συμβάντα που έχουμε
ο ανθρώπινος παράγοντας.

Επιμονή στην τακτική του ανθρωπίνου λάθους. Προσπαθείτε να πείσετε ότι
μοναδική αιτία είναι το ανθρώπινο λάθος, την εποχή της τεχνητής
νοημοσύνης, των δορυφόρων, του gps, την εποχή της υψηλής τεχνολογίας,
συνεχίζετε την επιχείρηση συγκάλυψης με στοιχεία του κοινού ποινικού
δικαίου
Ο κ. Σταικούρας επικαλείται την Επιτροπή της ΗΤ και μάλιστα για άλλα
ατυχήματα, για να δημιουργήσει την εντύπωση του ανθρώπινου λάθους.
Όμως η ίδια η επιτροπή των Τεμπών σας διαψεύδει κ. Σταικούρα:
ΕΠΙΤΡΟΠΉ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΔΥΣΤΗΧΗΜΑΤΟΣ ΤΕΜΠΩΝ: ΒΑΣΙΚΗ ΑΙΤΙΑ
ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΟΣ: ΕΝΑ ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ

Το ίδιο το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, διατυπώνει το κεντρικό
συμπέρασμα ότι η αιτία δεν οφείλεται αποκλειστικά σε άνθρώπινο
λάθος, αλλά σε ένα σύνολο παραγόντων:

«Από την ανάλυση των πραγματικών περιστατικών που προηγήθηκαν
του
δυστυχήματος και του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού και
τεχνολογικού
εξοπλισμού που υφίσταντο την ημέρα του δυστυχήματος προκύπτει
ότι το
δυστύχημα της 28-2-2023 ήταν συνέπεια της συνδρομής πολλών
παραγόντων, που αφορούν το επίπεδο λειτουργίας, το
ανθρώπινο δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό καθώς και το
διοικητικό επίπεδο.
Διακριτοποιούμε τους παράγοντες, που οδήγησαν στο δυστύχημα, στα
παρακάτω επίπεδα:

– Ανθρωποτεχνικό σύστημα, 1ο επίπεδο λειτουργίας. Αφορά το
ανθρώπινο
δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό την ώρα του δυστυχήματος,
που είχαν άμεση επιρροή στο δυστύχημα.
– Ανθρωποτεχνικό σύστημα, 2ο επίπεδο λειτουργίας, που είχε
έμμεση
επιρροή στο δυστύχημα.
– Υπερκείμενα τεχνολογικά συστήματα, 3ο επίπεδο λειτουργίας,
ως προς τον
διαθέσιμο τεχνολογικό εξοπλισμό τη μέρα του δυστυχήματος.
– Υπερκείμενα διοικητικά επίπεδα, 4ο επίπεδο λειτουργίας.»

Μάλιστα το ίδιο το πόρισμα επισημαίνει ότι καθώς το ανθρωποτεχνικό
σύστημα του επιπέδου 1 μπορεί να αστοχήσει, υπάρχει πάντα ένα
υπερκείμενο σύστημα επιπέδου 2 που διορθώνει τα σφάλματα
επιπέδου 1

«5.3.1. Ανάγκη εντοπισμού παραλείψεων
Οποιοδήποτε ανθρωποτεχνικό σύστημα 1ου επιπέδου λειτουργίας (αυτό
δηλαδή που εκτελεί ενέργειες επιτόπου) ενέχει τον κίνδυνο αποκλίσεων,
παραλείψεων, λαθών, σφαλμάτων. Γι’ αυτό και υπάρχει πάντοτε ένα
υπερκείμενο (ανθρωποτεχνικό επίσης) επίπεδο που έχει αποστολή να
εντοπίζει σφάλματα του 1ου επιπέδου λειτουργίας και να τα αποτρέπει ή
να τα επανορθώνει, πριν επέλθουν μη αντιστρέψιμες αρνητικές συνέπειες.»

Επομένως το ίδιο το πόρισμα καταλήγει ότι το έγκλημα των Τεμπών,
δεν ήταν ένα ανθρώπινο λάθος, όπως απλοϊκά και βολικά
παρουσιάζεται.

Κάντε το σχόλιο σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.