Προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Σοφία Ζαχαράκη ΘΕΜΑ: «Θεμελιώδεις έννοιες της Γεωπολιτικής στη διδακτέα ύλη της Γεωγραφίας»

Κυρία Υπουργέ,
Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδος, ένας από τους βασικούς σκοπούς της παιδείας είναι
και η ανάπτυξη της εθνικής συνείδησης των Ελλήνων. Για να επιτευχθεί αυτό όμως, πέραν
της καλλιέργειας της γλώσσας και της γνώσης της ελληνικής ιστορίας και του πολιτισμού,
απαιτείται και η εξοικείωση με τα σύγχρονα εθνικά θέματα της πατρίδας μας, έτσι ώστε όλοι
οι Έλληνες πολίτες να μπορούν να τα κατανοούν.
Η γεωγραφική θέση της Ελλάδος με τα σύνορά της, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί με τους
αγώνες του Ελληνικού Έθνους, προσδίδει πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα που σχετίζονται
με την εκμετάλλευση της θάλασσας.
Την ίδια στιγμή, όμως, δεχόμαστε πολλαπλές απειλές από την Τουρκία, η οποία έχει
υιοθετήσει επεκτατική και αναθεωρητική πολιτική σε βάρος των δικών μας κυριαρχικών
δικαιωμάτων. Η στρατηγική αυτή εκφράζεται μέσω της λεγόμενης «Γαλάζιας Πατρίδας», με
την οποία επιχειρεί να οικειοποιηθεί το μισό Αιγαίο ενάντια σε κάθε έννοια νομιμότητας και
Διεθνούς Δικαίου. Μάλιστα,τη στρατηγική αυτή την έχει εντάξει και στη σχολική εκπαίδευση
και πλέον οι Τούρκοι μαθητές μαθαίνουν ότι το μισό Αιγαίο ανήκει στην Τουρκία.
Κατόπιν των παραπάνω, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη το Υπουργείο Παιδείας να
αναπροσαρμόσει την εκπαιδευτική του ύλη, έτσι ώστε στα σχολικά βιβλία να
περιλαμβάνονται έννοιες που σχετίζονται με τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Ενδεικτικά, τέτοιες έννοιες θα μπορούσε να είναι:
– Το ιστορικό υπογραφής της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (Montego Bay 1982).
– Η επεξήγηση με κατάλληλους χάρτες των εννοιών Χωρικά Ύδατα (ΧΥ), Αποκλειστική
Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ), Εθνικός Εναέριος Χώρος, Έρευνα και Διάσωση και Περιοχή
Πληροφοριών Πτήσεων (FIR).
– Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που έχουμε στις παραπάνω περιοχές (πχ. εκμετάλλευση
κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, αλιείας, έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, κ.λπ.) και το πόσο
σημαντικά είναι αυτά από απόψεως οικονομικής και εθνικής-αμυντικής.
– Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός και υποχρεώσεις έναντι της ΕΕ.
– Ενεργειακή Στρατηγική μέσω αγωγών ηλεκτρικής διασύνδεσης και φυσικού αερίου.
Μέσα από την γνώση των παραπάνω βασικών εννοιών οι Έλληνες μαθητές θα μάθουν ότι η
πατρίδα μας είναι μεγάλη και με πολλές δυνατότητες που θα πρέπει και να τις
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αριθμ. Πρωτ. ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ: 6873
Ημερομ. Κατάθεσης: 24/6//2025
www.ΝΙΚΗ.gr info@NIKH.gr facebook.com/NIKH-GREECE Twitter.com/NIKHGREECE
Αθήνα: Μεσογείων 2-4, ΤΚ 11527 τηλ: 210-7470222 Θεσσαλονίκη: Πλατεία Αριστοτέλους 5, ΤΚ 54623 τηλ: 2310-232999
σ. 2 / 2
εκμεταλλευθούμε αλλά και να τις υπερασπισθούμε, εάν απαιτηθεί και ότι καμία
βραχονησίδα δεν θα πρέπει να θεωρείται απλός βράχος, αλλά ως το κέντρο μίας τεράστιας
έκτασης στην οποία έχουμε σπουδαία κυριαρχικά δικαιώματα.
Πώς μπορούμε να απαιτήσουμε από τους πολίτες να είναι ενημερωμένοι για τα κρίσιμα
εθνικά μας θέματα, αν δεν τους έχουν δοθεί από νωρίς, στο σχολείο, οι απαραίτητες
θεωρητικές γνώσεις και τα ερεθίσματα, ώστε όλες οι «γεωπολιτικές» έννοιες που ακούν
καθημερινά στα ΜΜΕ να είναι κατανοητές;
Η σύγχρονη Γεωγραφία προσφέρεται για κάτι τέτοιο και θα βοηθήσει τους μαθητές να
αποκτήσουν δημιουργική σκέψη, γεωγραφική και γεωπολιτική αντίληψη και κριτική
ικανότητα.
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
Προτίθεστε να εντάξετε άμεσα στη διδακτέα ύλη των σχολικών βιβλίων της Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης (κυρίως στη Γεωγραφία) με τρόπο απλό και κατανοητό, βασικές έννοιες που
σχετίζονται με τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, όπως Χωρικά Ύδατα, ΑΟΖ, Εθνικός Εναέριος
Χώρος, FIR κ.λπ.;
Ο ερωτών Βουλευτής
Νατσιός Δημήτριος
Βουλευτής Α ́ Θεσσαλονίκης
Πρόεδρος Κοινοβουλευτικής Ομάδος ΝΙΚΗΣ